Teknikoro tynger Stockholmsbörsen
Publicerad juni 27, 2026
Publicerad juni 27, 2026

En återupptagen oro kring den globala tekniksektorn påverkade Stockholmsbörsen negativt under fredagens handel. Nedgången förstärktes efter lunch, vilket resulterade i att det breda OMXS-indexet stängde på en nedgång av 0,8 procent.
Asiatiska börser upplevde betydande fall under nattens handel, där techsektorns problem återigen blev aktuella.
Under gårdagskvällen föll Apple kraftigt på Nasdaqbörsen, samtidigt som det rapporterades att börsnoteringen av Open AI skjuts upp till nästa år.
Bland de största förlorarna på börsen fanns verkstadsföretagen Sandvik och Atlas Copco, vars aktier föll med 2,7 procent. Å andra sidan visade läkemedelsbolaget Astra Zeneca en uppgång på 1,3 procent, och teleoperatören Tele2 steg med 0,9 procent.
Sammanfattningsvis har Stockholmsbörsen under veckan backat med 0,7 procent.
Trots det negativa sentimentet på Stockholmsbörsen visade Wall Street en återhämtning med en ökning av Nasdaqbörsen med 0,2 procent efter några timmar av handel.
Nordsjöoljan fortsatte sin nedgång och handlades vid 72,17 dollar, detta trots en attack mot ett fartyg i Hormuzsundet tidigare i veckan.