Ökad tullavgift gynnar H&M i kampen mot utländska konkurrenter
Publicerad juni 26, 2026
Publicerad juni 26, 2026

Från och med nästa vecka kommer det bli dyrare för svenska konsumenter att beställa kläder från Kina och USA. H&M:s vd, Daniel Ervér, anser att detta är positivt för företaget.
”Det här är ett steg åt rätt håll och det är fördelaktigt för oss,” säger hon.
Den 1 juli införs en avgift på 3 euro, motsvarande cirka 33 kronor, på nätköp där varor skickas från länder utanför EU. Detta kommer att påverka varor värda upp till 150 euro.
Ervér påpekar att det skapar mer rättvisa förhållanden för H&M, då konkurrerande aktörer tidigare sluppit betala samma avgifter.
”Det är bättre förutsättningar för oss att vara mer konkurrenskraftiga när det inte längre sker en subventionering av konkurrenter som inte har behövt betala samma tullar som vi har,” framhåller hon.
Den nya tullavgiften kommer att tillämpas inom hela EU.
Enligt Ervér är det svårt att förutsäga hur mycket den nya avgiften kommer påverka försäljningen. ”Det beror ju också på hur kunden väljer att agera, så det är svårt att spekulera i,” säger hon.
Avgiften kommer att gälla om webbshoppen inte är ansluten till IOSS (Import One Stop Shop), vilket innebär att kunderna själva måste betala tull och moms vid import.
Om varor anländer till EU efter den 30 juni, kommer avgiften att tas ut oavsett när beställningen gjordes. Den nya avgiften har beslutats av Europeiska unionens råd och ska gälla inom hela EU.
Källa: Tullverket