Stena Bulk överväger trafik genom Hormuzsundet
Publicerad juni 26, 2026
Publicerad juni 26, 2026

Erik Hånell, vd för Göteborgsbaserade Stena Bulk, indikerar att tankrederiet är berett att låta sina fartyg navigera genom det konfliktfyllda Hormuzsundet. – Ja. Skulle det vara ett beslut som behövdes just nu så hade beslutet varit att vi skulle gå igenom, säger han.
Sedan USA och Israel inledde sina bombningar mot Iran den 28 februari har Stena Bulk haft flera fartyg blockerade i Persiska viken. Hånell nämner att ett av dessa fartyg kunde eskorteras ut av USA i mitten av maj.
Den nya utvecklingen i regionen öppnar för en normalisering av trafiken till oljeländerna.
– Vi ser ju att många fartyg går igenom nu, säger han.
Danska rederiet Mærsk har nyligen meddelat att de har skickat ett fartyg genom sundet, och enligt konsultbyrån Kpler har över 172 fartyg passerat sedan den 18 juni. FN:s marina organ IMO har även bekräftat att de fått säkerhetsgarantier för trafiken.
– Men just i dag behöver vi inte besluta om att gå igenom eller inte, det är fortfarande några dagar bort, säger Hånell.
Under de kommande veckorna kan Stena Bulk också överväga att skicka nya fartyg till hamnar i Persiska viken för att hämta last. Hånell räknar inte med några avgifter eller tullar till Iran för att navigera genom farleden nära iransk kust.
Innan konflikten bröt ut hade Stena Bulk normalt sett upp till 12–13 fartyg av sina 60 i Persiska viken. Rederiet transporterar inte bara råolja utan även bensin, flygbränsle, diesel och kemikalier.