Tysklands ekonomiska återhämtning och dess påverkan på svenska företag
Publicerad augusti 28, 2025
Publicerad augusti 28, 2025

Den tyska ekonomin har genomgått en nedgång under två på varandra följande år. I jämförelse har andra euroområden som Spanien, Frankrike och Italien upplevt starkare tillväxt. Svagheten i den tyska ekonomin beror på både kortsiktiga faktorer som minskad efterfrågan och mer långsiktiga strukturella problem.
Den pågående energikrisen har drabbat produktion och hushåll, särskilt på grund av Tysklands beroende av rysk naturgas. Energiintensiva industrier som kemi har lidit och den tyska bilindustrin har haft svårt att anpassa sig till elektrifiering.
Kinesiska elbilar har pressat priserna under påverkan av statligt stöd, vilket utmanar tyska tillverkare. Den globala efterfrågan har också varit svag, vilket påverkar den viktiga exportsektorn.
Trots högre löner och en stabil arbetsmarknad har de tyska konsumenterna saknat tillförsikt. Högre räntor och energikostnader har lett till fallande investeringar och det har inte funnits något stöd från varken inhemsk eller internationell efterfrågan.
De senaste mandatperioderna har präglats av breda koalitionsregeringar, vilket kulminerade i nyvalet på grund av samarbetssvårigheter. För framtiden finns det dock skäl till försiktig optimism med ökande ledande indikatorer.
Trots ett osäkert geopolitisk klimat visar tyska företag en viss motståndskraft, även om riskerna med USA:s tullar kvarstår. Förväntningar på lägre inflation och räntesänkningar från ECB kan stödja konsumtionen.
Den nya regeringen planerar stora satsningar på försvar och infrastruktur, vilket kan leda till ökad investering. Med en prognos på en blygsam tillväxt fram till 2027 står Tyskland inför utmaningar som måste hanteras av förbundskansler Friedrich Merz.
Förbundskanslerns uppgift blir att balansera kraven på reformer av pensionssystemet med ett växande budgetunderskott. Den ideologiska klyftan mellan regeringspartierna kan skapa spänningar men också leda till nödvändiga kompromisser.
Sverige har historiskt haft en stark handelsrelation med Tyskland, där nästan 10 procent av svensk varuexport går dit. Utvecklingen i Tyskland påverkar därför direkt den svenska ekonomin.
Svensk export till Tyskland omfattar bland annat papper, maskiner och fordon. Med de stora investeringsbehoven i Tyskland kan svenska företag öka sin försäljning, särskilt inom konsumtionsvaror.
Den förväntade ökningen av inhemsk efterfrågan i Tyskland innebär att svenska företag bör förbereda sig för nya möjligheter, avslutar hon.