Trender inom utbildning: Finanssektorn ökar intresset för yrkesutbildningar
Publicerad oktober 29, 2025
Publicerad oktober 29, 2025

Den globala osäkerheten formar synen på kompetensutveckling bland företag och individer. En färsk studie från IHM Business School visar att hälften av yrkesverksamma inom finans- och försäkringsbranschen har fått ett mer positivt perspektiv på yrkesutbildningar som en följd av de senaste årens utmaningar.
I den nya IHMpact Report 2025, som analyserar svenskars inställning till kompetensutveckling, anger 51 procent inom branschen att deras syn på yrkesinriktade utbildningar har förändrats till det bättre.
– Att många överväger yrkesutbildningar speglar hur arbetsmarknaden efterfrågar praktiska färdigheter i större utsträckning. Samtidigt har det blivit tuffare än någonsin att ta sig in på arbetsmarknaden som nyexaminerad, och det är tydligt att unga börjar prioritera utbildningar med större chans till jobb, säger hon.
Trots ekonomisk osäkerhet anser 68 procent av svenskarna att det är ett bra tillfälle att investera i utbildning. Det är särskilt bland äldre, där 78 procent av dem över 65 år ser positivt på att studera, jämfört med 63 procent av unga vuxna.
Män är generellt mer optimistiska än kvinnor i den yngre åldersgruppen, där 71 procent av männen anser att studier är en bra idé, mot 51 procent av kvinnorna. Rapporten visar att 64 procent av svenskarna är positiva till att vidareutbilda sig, en siffra som är konstant från året innan.
– Den utdragna lågkonjunkturen har skapat ett tuffare klimat för både individer och företag. Yrkeshögskolan har länge varit en viktig aktör i att lösa matchningsproblemen på arbetsmarknaden, säger hon.
Trots det ökade intresset finns det hinder. Inom finans- och försäkringsbranschen nämner respondenterna att de största hindren för vidareutbildning är: privatliv (37 procent), tidsbrist (31 procent) och osäkerhet kring framtida jobbmöjligheter (21 procent).
IHMpact Report är en årlig studie som genomförs av Demoskop på uppdrag av IHM Business School och baseras på 2 032 intervjuer med individer mellan 16 och 79 år. Målet är att undersöka svenskarnas syn på utbildning under arbetslivet och inställningen till livslångt lärande.
IHM Business School erbjuder utbildningar inom affärsområden som ledarskap och marknadsföring, i nära samarbete med näringslivet. Utbildningarna kan genomföras på heltid eller parallellt med arbete, och skolan finns på flera orter samt erbjuder distansutbildningar.