Investeringar i Kalmar län: En nödvändighet för framtiden
Publicerad Augusti 20, 2025
Publicerad Augusti 20, 2025
Kalmar län spelar en avgörande roll för Sveriges tillväxt och miljöomställning. Trots detta får regionen sällan del av de statliga investeringarna i infrastruktur, oavsett vilken regering som är vid makten, skriver riksdagsledamöter från olika partier.
Regionens näringsliv är både varierat och starkt, med en betydande andel av Sveriges kycklingproduktion och en stark besöksnäring. Scania, som tillverkar lastbilshytter i Oskarshamn, transporterar dagligen gods med cirka 220 lastbilar, vars majoritet går till export.
Södra Cell i Mönsterås har planer på en stor satsning värd två miljarder, där en ny fabrik för sulfatlignin ska bidra till bättre råvaruhantering. Detta skulle göra Kalmar län ledande globalt inom produktionen av sulfatlignin.
Kärnkraftverket i Oskarshamn står för 7 procent av Sveriges elproduktion och spelar en viktig roll för nationens beredskap och säkerhet. Dessa exempel visar att företagen i Kalmar län är centrala för hela landet.
Det finns ett stort behov av ökad statlig finansiering för väg- och järnvägsprojekt i Kalmar. Trots en ökning av den nya länsplanen med 20 procent har kostnaderna stigit ännu mer. Länet har under lång tid fått den lägsta tilldelningen i landet per invånare, och den nya planen är inget undantag.
Partierna i Region Kalmar län har enats om ett positionsdokument som klargör viktiga infrastrukturprioriteringar för regionens befolkning och näringsliv. Dessa investeringar är avgörande för att säkerställa hållbar tillväxt i Sverige och Europa.
Riksdagsledamöterna från Kalmar län står bakom detta gemensamma ställningstagande. Regeringens proposition för den kommande 12-årsplanen framhäver att hela Sverige ska fungera och att utvecklingskraften ska finnas över hela landet. Detta överensstämmer med transportpolitiska mål för en hållbar transportförsörjning.
Trots dessa mål speglar inte tilldelningen till Kalmar län den nationella visionen. Det är rimligt att prioriteringar görs, men när det aldrig är vår tur blir det orimligt. Hur ska hela Sverige kunna fungera?
Det är dags att vända trenden. Att investera i Kalmar län skulle vara en bråkdel av regeringens totala budget och skulle åtgärda alla regionens prioriterade infrastrukturprojekt. Det är inte för mycket begärt att Trafikverket följer trafikpolitiska mål för att säkerställa en rättvis fördelning av medel.
Ge Kalmar län en chans att bidra till utvecklingen i Sverige och Europa! Låt oss säkerställa att det förblir möjligt att bo och verka i vår del av landet.