Gertell Krafft expanderar trots utmaningar i branschen
Publicerad oktober 22, 2025
Publicerad oktober 22, 2025

Trots en osäker marknad fortsätter PR- och kommunikationsbyrån Gertell Krafft att växa. Under det senaste året har byrån mer än fördubblat sin personalstyrka och ökat sin omsättning med 63 procent. För att ytterligare förstärka teamet anställs Maja Szokolay, som nyligen avslutat sina studier vid Berghs School of Communication, som junior PR-konsult.
Gertell Krafft har sedan sin grundande 2022 haft en konsekvent tillväxt och arbetar idag med kunder inom flera sektorer, såsom samhällsbyggnad, finans, teknik och livsmedel. Under det senaste räkenskapsåret nådde bolaget en omsättning på 4,5 miljoner kronor, vilket innebär en ökning på 63 procent jämfört med föregående år.
Maria Gertell, vd för Gertell Krafft, ser rekryteringen som ett tydligt bevis på företagets framgångar:
– Det är ett fint kvitto på den resa vi gjort hittills och en bra investering i vår fortsatta utveckling. Maja har trots sin unga ålder god erfarenhet och precis den grundinställning vi värdesätter. Hon är nyfiken, ansvarstagande och har en stark vilja att förstå både omvärld, varumärken och affär. Det gör henne till en tillgång både för teamet och våra kunder, säger hon.
Maja Szokolay, som kommer direkt från Berghs, har tidigare erfarenhet från Prime Weber Shandwick och JMW, samt en bakgrund som entreprenör. Hon vann E-max Challenge 2020, en stor entreprenörskapstävling i Norden, och utvecklade sitt UF-företag Heja Havre till ett framgångsrikt bolag. Genom PR-driven marketing överträffade hon försäljningsmålen och fick flera utmärkelser.
– Det känns otroligt roligt att få kliva in på Gertell Krafft, en byrå som sitter på mycket erfarenhet och en tydlig framåtanda. Jag drivs av miljöer där det händer mycket och utveckling är i fokus, vilket gör det extra motiverande att få vara en del av byråns tillväxtresa, säger Maja Szokolay.
Gertell Krafft fortsätter att positionera sig som en av de yngre och snabbväxande aktörerna inom svensk PR och kommunikation. Byrån menar att deras tillväxt är ett resultat av strategisk kundfokusering, en stark intern kultur och förmågan att bygga långsiktiga relationer även i ekonomiskt tuffa tider.