Gertell Krafft expanderar trots marknadsutmaningar
Publicerad oktober 21, 2025
Publicerad oktober 21, 2025

Trots en tuff marknad fortsätter PR- och kommunikationsbyrån Gertell Krafft att växa. Under det senaste året har byrån fördubblat sin personalstyrka och ökat sin omsättning med 63 procent. För att ytterligare förstärka sitt team har de nu rekryterat Maja Szokolay, som nyligen tog examen från Berghs School of Communication, till rollen som junior PR-konsult.
Gertell Krafft har sedan starten 2022 uppvisat stabil tillväxt och arbetar idag med kunder inom områden som samhällsbyggnad, finans, teknik och livsmedel. Under det senaste räkenskapsåret nådde byrån en omsättning på 4,5 miljoner kronor, vilket är en 63-procentig ökning jämfört med föregående år.
Maria Gertell, vd för Gertell Krafft, ser rekryteringen som ett starkt betyg på deras utveckling:
– Det är ett fint kvitto på den resa vi gjort hittills och en bra investering i vår fortsatta utveckling. Maja har trots sin unga ålder god erfarenhet och precis den grundinställning vi värdesätter. Hon är nyfiken, ansvarstagande och har en stark vilja att förstå både omvärld, varumärken och affär. Det gör henne till en tillgång både för teamet och våra kunder, säger hon.
Maja Szokolay kommer direkt från Berghs School of Communication, där hon studerade Public Relations. Hon har tidigare arbetat på Prime Weber Shandwick och JMW, samt har en bakgrund som entreprenör. Under 2020 vann hon E-max Challenge, en av Nordens största entreprenörskapstävlingar, och utvecklade sitt UF-företag Heja Havre till ett framgångsrikt bolag.
– Det känns otroligt roligt att få kliva in på Gertell Krafft, en byrå som sitter på mycket erfarenhet och en tydlig framåtanda. Jag drivs av miljöer där det händer mycket och utveckling är i fokus, vilket gör det extra motiverande att få vara en del av byråns tillväxtresa, säger Maja Szokolay.
Med en snabb tillväxt och en växande kundbas fortsätter Gertell Krafft att positionera sig som en av de yngre, snabbväxande aktörerna inom svensk PR och kommunikation. Byrån anser att sin framgång är resultatet av en strategisk kundfokusering, en stark intern kultur och förmågan att bygga långsiktiga relationer, även i ett svårare ekonomiskt klimat.