Västtrafik redovisar medborgarnas önskemål för hållbar transport
Publicerad
september 4, 2025
Politiken framhäver ofta vikten av folklig acceptans för klimatomställningen, vilket bekräftas av Naturvårdsverkets årliga undersökningar som visar ett brett stöd för snabbare åtgärder. Medborgarna efterfrågar konkret förändring, vilket framgår av Västtrafiks omfattande undersökning med 4.260 deltagare, där fem centrala insikter sammanställs.
1. Kollektivtrafikens betydelse. Respondenterna föreslår att vi ska ”Åk mer kollektivt”, vilket överträffar alternativet ”Åk mindre bil”. Att skaffa elbil hamnar på tredje plats, följt av biodrivmedel och cykling. Endast en procent av deltagarna anser att omställningen är ”Inte mitt ansvar” eller ”Jag kan inte förändra min situation”. Det tyder på en stark tro på samhällets ansvar, där 70 procent vill se större investeringar i kollektivtrafiken.
2. Individuella incitament. Även om många vill bidra till omställningen, ställer de frågor om vad de får ut av det. 44 procent anger restiden som den viktigaste faktorn vid transportval, följt av kostnad och miljöpåverkan. För cykling uppger 50 procent att de vill cykla mer för hälsans skull, medan endast 9 procent nämner miljöskäl. Insikten är att insatser måste främja individens mål.
3. Samhällsförändringar. Klimatpsykologer noterar att vi är villiga att ändra beteende, men tror inte andra är det. Västtrafiks data visar att 30 procent förväntar sig ökat bilpoolande, men endast 4 procent planerar att använda bilpooler mer. Utmaningen är att bevisa att samhällsförändringar också är relevanta för individens liv. Lagstiftning kan vara en väg framåt, där 44 procent anser att det är nödvändigt för att styra mot hållbar transport.
4. Minskning av distansarbete. Förväntningar på ökat distansarbete minskar; nu tror endast 35 procent att det kommer öka, vilket innebär en återgång till kontoren och ökat resande i rusningstrafik. Detta skapar intresse för politiska åtgärder som kan stödja distansarbete, liknande regler i andra europeiska länder.
5. Bilens fortsatta roll. 19 procent uppger att inget kan få dem att använda bilen mindre, vilket speglar bilens betydelse i Sverige. Trots detta vill en majoritet minska biltrafiken i stadskärnan. 43 procent stöder miljözoner för utsläppsfria fordon, medan 28 procent motsätter sig det. Detta ger värdefull vägledning till beslutsfattare och aktörer inom kollektivtrafik.
Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet och expert inom hållbara transporter, understryker vikten av dessa insikter för att påskynda omställningen med eftertanke.