Valfrihet inom utbildningens värld
Publicerad september 2, 2025
Publicerad september 2, 2025

Nästan en miljon föräldrar har valt att sätta sina barn i fristående förskolor eller skolor. Andelen elever i friskolor ökar stadigt, vilket visar att fler människor utnyttjar sin rätt att välja. Detta är en verklighet som vi och många andra ser, till skillnad från hur Svansbo beskriver värdet av valfrihet, säger hon.
Linn Svansbo från Reformisterna anser det vara ”skrattretande” att framhäva kvinnligt företagande inom skolan och välfärden. För de hundratusentals elever och vårdnadshavare som riskerar att mista sin skola är det emellertid en allvarlig fråga, framhåller hon.
Svansbo skriver sarkastiskt om valfrihetens betydelse. Det finns 1300 fristående grund- och gymnasieskolor i Sverige, och en majoritet av dessa erbjuder hög kvalitet, vilket många familjer uppskattar. Vi ser en fortsatt ökning av elever i dessa skolor, vilket visar att valfrihet är viktigt, enligt henne.
Visst har det förekommit friskolor som misskött sig, och dessa ska naturligtvis stängas, oavsett om de är kommunala eller fristående. Vi själva har exkluderat medlemmar som inte uppfyller våra krav, säger hon.
Att använda sådana enstaka exempel för att begränsa valfriheten för över 400 000 elever är dock att prioritera ideologi före barns rätt till god undervisning, säger hon vidare.
Vi är stolta över att 59 % av våra medlemsföretag drivs av kvinnor. Detta faktum visar på hur friskolor bidrar till entreprenörskap och jämställdhet, men det viktigaste är alltid eleverna, påpekar hon. Friskolor har blivit populära just för att de levererar kvalitet och ger lärare och rektorer bättre förutsättningar.
Det är inte en tävling, men det är relevant att notera. För att stärka den svenska skolan bör vi fokusera på att utveckla det som fungerar, istället för att rasera det, säger hon.
Svansbo skriver ”förbjud skiten”. Jag hävdar motsatsen: Låt oss bevara och vidareutveckla det som verkligen fungerar, framhåller hon. Den svenska skolan kommer inte att bli bättre av att riva ner befintliga fungerande verksamheter; den blir bättre av att ge alla elever möjlighet till en skola där kunskap, kvalitet och valfrihet är i fokus.