Utmaningar och möjligheter för Europas bilindustri
Publicerad september 10, 2025
Publicerad september 10, 2025
Den prestigefyllda tyska bilmässan IAA i München öppnade sina dörrar för allmänheten på tisdagen, men stämningen är dämpad. Europas bilindustri står inför betydande utmaningar. Trots detta visar Tyskland, bilens födelseort, tecken på hopp. BMW har annonserat att de planerar att lansera 40 nya och uppdaterade modeller fram till 2027, vilket är en imponerande ambition.
BMW:s satsning, kallad ”Neue Klasse”, inleds med den elektriska SUV:n iX3. Investeringen beräknas kosta mellan 30 och 40 miljarder euro, som rapporterat av SvD. Att bolaget fokuserar på eldrivna fordon är en viktig signal. Europas bilindustri har tappat marknadsandelar inom elbilar, särskilt gentemot Kinas växande marknad.
För fem år sedan hade märken som Volkswagen, BMW och Mercedes nästan en fjärdedel av den kinesiska marknaden, men den andelen har nu sjunkit till 15 procent. Samtidigt har kinesiska tillverkare som BYD och Nio snabbt tagit över marknaden genom att effektivt omfamna elektrifiering.
Kinesiska elbilar har blivit både bättre och mer prisvärda, delvis tack vare statliga subventioner som sänkt tillverkningskostnader. Trots EU:s tullar, som inte helt har uppfyllt förväntningarna, ökar kinesiska elbilstillverkares andelar på den europeiska marknaden. Årets IAA kommer att ha 40 procent fler kinesiska utställare än i fjol, enligt rapporter från Di.
Makthavare i Bryssel uttrycker oro för den europeiska bilindustrins framtid, som sysselsätter 13 miljoner människor och står för 7 procent av EU:s BNP. Utmaningar kopplade till ny teknik och geopolitiska faktorer har lett EU-kommissionen att agera med en handlingsplan som inkluderar stöd för lokal batteritillverkning.
Trots kritik är det avgörande att EU fortsätter att prioritera minskade utsläpp. Att underlätta utsläppskrav kan skicka fel signaler till tillverkare som Volvo Cars, som arbetar för en omställning. I takt med att marknadsförutsättningarna förändras, måste även regelverken hållas aktuella.
EU:s beslut om att förbjuda nyförsäljning av förbränningsmotorer från 2035 kan komma att omprövas, särskilt med Tysklands ökande krav. Även om förbränningsmotorer antas förbli relevanta, handlar den verkliga kampen om elbilar. BMW:s ägare satsar stort på elektrifiering, vilket visar att denna teknik är framtiden.
För att konkurrera med Kina behöver Europa en stabil infrastruktur och tillgång till prisvärd el. Inspiration kan hämtas från Kina när det gäller mjukvara och batteritillverkning. Trots ekonomiska utmaningar visar registreringssiffror för elbilar en ökning i Europa, vilket BMW uppmärksammar.
Bolagets riskfyllda satsning kan mycket väl vara ett första steg mot en återhämtning för den europeiska bilindustrin.