Tvist om mensskydd mellan Lindex och Essity
Publicerad May 28, 2025
Publicerad May 28, 2025
Bakgrunden till konflikten är en rättslig åtgärd från Essity, som anser att Lindex i sin marknadsföring felaktigt antytt att konkurrenternas mensskydd inte är lika effektiva som deras egna menstrosor. Essity hävdar att Lindex kampanj har fört en ogynnsam uppfattning om andra produkter, såväl som antydningar om otillräcklig luktkontroll och frekventa byten av konkurrenternas produkter.
Patent- och marknadsdomstolen instämmer delvis i Essitys bedömning. Domstolen har nu utfärdat ett förbud mot Lindex, som hindrar företaget från att använda uttalanden som antyder att konkurrenternas mensskydd är av lägre kvalitet. Om Lindex bryter mot detta förbud riskerar de ett vite på upp till 1,5 miljoner kronor, baserat på företagets omsättning, enligt rapporter från Nyhetsbyrån Siren.
Essitys centrala invändning avvisades dock: de påstod att Lindex felaktigt gett sken av att deras menstrosor har medicintekniska egenskaper, trots att de inte bär CE-märkning. Denna utgång innebär stora kostnader för Essity.
Att Libresse-ägaren Essity inte fick gehör för sin främsta invändning resulterar i en kostsam slutsats för dem. Företaget åläggs att betala Lindex rättegångskostnader som uppgår till 4,7 miljoner kronor, där 4,2 miljoner kronor avser ombudsarvoden.