Trots utmaningar: Nästan hälften handlar fortsatt från Temu och Shein
PublishedMay 2, 2025
PublishedMay 2, 2025
Oro och missnöje är utbrett.
Även om plattformarna attraherar kunder, har många uppgivit att de blivit besvikna. Två av tre personer som handlat har upplevt att produkterna inte levde upp till förväntningarna, eller att kvaliteten var otillräcklig.
Bekymren angående att handla från Temu och Shein är särskilt uttalade. Nio av tio svenskar har viss form av oro. Man fruktar främst skadliga kemikalier i produkterna, men även låg produktkvalitet, miljöpåverkan och otillfredsställande arbetsvillkor i tillverkningskedjan.
Trots denna insikt fortsätter köpfrekvensen, något som Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi kommenterar:
”Det finns en stor medvetenhet kring möjliga problem kopplat till köp från Temu och Shein. Trots det fortsätter marknadsplatserna kamma hem klick från svenskarna, vilket pekar på att prislappen trumfar negativa erfarenheter och oro.”
Köpkraften ökar, men osäkerhet kvarstår.
Rapporten visar också på svenskarnas övergripande köpkraft. Inför andra kvartalet bedöms den ligga på 6,5 på en tiogradig skala. Detta är en liten nedgång jämfört med det första kvartalet, men en förbättring jämfört med samma tid förra året.
Den genomsnittliga shoppingbudgeten har ökat avsevärt sedan föregående kvartals rekordlåga nivå, från 7 842 kronor till 11 249 kronor. Detta är dock fortfarande 10 procent mindre än budgeten för Q2 2024.
Under våren väntas både löneökningar och skatteåterbäring som kan ge ett välkommet tillskott. Men börsens svängningar efter Trumps tullbesked och osäkerhet kan påverka svenskarna i deras konsumtions- och sparandebeslut, avslutar Isabella Ahmadi.