Trots nya alternativ: Svenskar fortsätter använda startkablar
Publicerad december 10, 2025
Publicerad december 10, 2025

Svenska bilister visar en fortsatt preferens för startkablar, även när det finns mer tekniskt avancerade och säkra alternativ. En ny undersökning från CTEK och Norstat avslöjar att över hälften av bilägarna fortfarande väljer startkablar för att starta sina bilar med urladdade batterier. Endast en fjärdedel föredrar en modern batteribooster med inbyggt skydd.
Undersökningen visar att problem med urladdade batterier är mycket utbredda bland svenska bilister. Nära två tredjedelar har upplevt detta problem någon gång, och 30 procent har stött på det flera gånger. Trots detta är det traditionella startkablar som fortfarande dominerar.
Yngre förare visar sig vara mest benägna att använda startkablar. Av förare mellan 18–35 år rapporterar 56 procent att de använder startkablar, medan endast 18 procent använder en batteribooster, vilket är det lägsta bland alla åldersgrupper. CTEK framhäver riskerna med detta val.
Johan Strömer, marknadschef på CTEK, påpekar att startkablar kan orsaka spänningsspikar och gnistor, vilket kan skada bilens elektronik och i vissa fall leda till säkerhetsproblem. En batteribooster startar bilen direkt och har skyddande teknik som är skonsam mot moderna bilars avancerade system.
Det finns tydliga skillnader i hur bilister hanterar startproblem beroende på region. I norra Mellansverige använder så många som 62 procent startkablar, medan motsvarande siffra i övre Norrland är 44 procent. I övre Norrland väljer 43 procent batteribooster, vilket tyder på en högre medvetenhet om säkerhetsaspekter.
Mot bakgrund av det utbredda problemet med startsvårigheter betonar CTEK vikten av att ha rätt utrustning. Företaget presenterar nu sina nya batteriboosters, RB 3000 och RB 4000, som säkrare och mer bekväma alternativ för att starta bilar.
Undersökningen genomfördes av Norstat på uppdrag av CTEK i september 2025 med 1102 svenska bilägare, jämnt fördelade mellan män och kvinnor. Av deltagarna hade 484 någon gång blivit bärgade. Resultatet är statistiskt säkerställt och representativt för svenska bilister.
FAQ: Varför är startkablar mindre säkra än en batteribooster? Felaktig användning kan orsaka spänningsspikar och skador på bilen. Hur fungerar en batteribooster? Den levererar ström direkt till batteriet med skydd som förhindrar skador. Vilka åldersgrupper använder oftast booster? Äldre förare använder dem mer än yngre förare, som oftare väljer startkablar.