Trots bekymmer: Nära hälften handlar från Temu och Shein
Publicerad Maj 1, 2025
Publicerad Maj 1, 2025
En utbredd känsla av missnöje råder när det kommer till shopping på dessa plattformar. Hela två av tre köpare anger att de vid något tillfälle har blivit besvikna. De främsta klagomålen handlar om att varorna inte levde upp till förväntningarna eller att kvaliteten var undermålig.
Oro över att handla från Temu och Shein är särskilt påtaglig. Nästan alla svenskar, nio av tio, uttrycker någon typ av bekymmer. Man är främst orolig för skadliga kemikalier i produkterna, följt av farhågor om låg kvalitet, miljöpåverkan och dåliga arbetsvillkor i produktionen.
Trots den medvetenhet som finns fortsätter köpen, vilket Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi kommenterar:
”Det finns en stor medvetenhet kring möjliga problem kopplat till köp från Temu och Shein. Trots det fortsätter marknadsplatserna kamma hem klick från svenskarna, vilket pekar på att prislappen trumfar negativa erfarenheter och oro.”
Rapporten ger även insikter om den svenska köpkraften. Inför det kommande andra kvartalet uppskattas köpkraften ligga på 6,5 av 10, vilket visar på en liten minskning jämfört med det första kvartalet, men en förbättring mot samma period förra året.
Den genomsnittliga shoppingbudgeten har ökat markant sedan det föregående kvartalets låga nivå, från 7 842 kronor till hela 11 249 kronor. Detta är dock fortfarande 10 procent lägre än budgeten som terapeutiskt är satt för Q2 2024.
Under våren förväntas löneökningar och skatteåterbäring skapa extra ekonomiskt utrymme. Men osäkerhet på börsen, särskilt efter Trumps tullbesked, kan påverka hur svenskarna ser på sin konsumtion och sparande, säger Isabella Ahmadi.