Tekniskt fel hos Avanza orsakar förvirring bland kunder
Publicerad december 10, 2025
Publicerad december 10, 2025

Nätbanken Avanza drabbades av ett betydande tekniskt problem under natten, vilket ledde till att många kunder rapporterade om tomma konton och försvunna saldon. Banken har dock försäkrat att detta endast är ett visningsfel, och att pengarna inte har försvunnit.
Flera användare rapporterade driftstörningar på sajten Downdetector, där deras konton verkade vara helt tömda eller visade felaktiga saldon. Avanza bekräftade problemet i sin app:
”Just nu har vi problem med att visa upp alla kontovärden. Detta är ett visningsfel. Felsökning pågår,” säger hon.
Avanzas vd, Gustaf Unger, beskriver situationen som:
”Det är så klart jättetråkigt och olyckligt. Vi håller på att felsöka och försöker lösa det så snabbt som möjligt,” säger han.
Banken förklarar vidare att kunder inte kan lägga några ordrar under denna tidsperiod:
”Just nu har vi problem med att visa upp alla kontovärden. Detta är ett visningsfel. Det går just nu inte att lägga ordrar. Felsökning pågår,” tillägger hon.
Vad innebär då ett visningsfel? Det handlar om att systemet inte kan presentera rätt värden, men att tillgångarna fortfarande finns kvar. Sådana problem uppstår ofta vid systemuppdateringar eller hög belastning.
För sparare innebär detta att det inte finns någon anledning till panik, då Avanza bekräftar att det handlar om en visningsfråga och inte om förlorat kapital. Det rekommenderas att vänta tills banken har åtgärdat problemet och att undvika att lägga ordrar under tiden.
Som svar på vanliga frågor bekräftar Avanza:
”Nej, Avanza uppger att det rör sig om ett visningsfel. Tillgångarna finns kvar.”
”Nej, enligt Avanza går det för närvarande inte att lägga ordrar.”
”Avanza felsöker just nu och har ännu inte gett någon tidsprognos.”
Driftstörningar är ovanliga men förekommer hos banker, särskilt under hög belastning eller systemuppdateringar.