Svensk e-handel når nya rekordnivåer
Publicerad April 29, 2025
Publicerad April 29, 2025
Försäljningen av produkter online når nya rekord med en ökning på 33 procent jämfört med 2023. Svenskarna har investerat totalt 164,1 miljarder kronor på nätet för produkter, vilket överträffar det tidigare rekordet från 2020. De mest efterfrågade varorna i den svenska e-handeln var apoteksprodukter och kläder, följt av skönhetsartiklar och livsmedel.
Även om de inhemska nätbutikerna har återhämtat sig efter några svåra år, har även handeln från utländska aktörer ökat markant.
”Det är otroligt skönt att svenska webbutiker fått fart under fötterna efter flera år med stora utmaningar.”
säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Han fortsätter:
”Även om svenskarna shoppade produkter mer än någonsin på nätet så tillfaller en hel del av intäkterna utländska aktörer som Temu och Shein.”
Detta skapar en obalans på marknaden, vilket är ett stort problem för de svenska aktörerna. Müller nämner att det finns hopp för en mer rättvis konkurrens i framtiden.
Resekategorin har däremot sett en kraftig nedgång efter flera år av stabil återhämtning post-pandemi. Spenderandet inom denna kategori har sjunkit från 137 miljarder kronor 2023 till 97 miljarder kronor 2024. Inflationen och räntekostnader har belastat ekonomin, vilket lett till att svenskarna har minskat sina resor.
De vanligaste inköpen inom resekategorin var parkering och biljetter för kollektivtrafik. Inom tjänsteområdet ökade försäljningen något med två procent till 54,2 miljarder kronor. Streamingstjänster var de mest frekventa köpen, men hela kategorin verkar ha nått en mättad punkt och minskar något.
Statistiken har sammanställts i E-handelsrapport Sverige 2024, som grundar sig på intervjuer med 2 600 svenska nätshoppare.