Studie visar att elbilar är avsevärt renare än bensinbilar
Publicerad september 4, 2025
Publicerad september 4, 2025
Batteridrivna elbilar har visat sig producera 73 procent mindre växthusgasutsläpp under sin livscykel jämfört med bensinbilar, vilket inkluderar både produktion och underhåll. Detta framgår av en studie från forskningsinstitutet ICCT.
”Vi hoppas att den här studien bringar klarhet i den offentliga debatten, så att beslutsfattare och företagsledare kan fatta välgrundade beslut”, säger Dr. Georg Bieker, forskare på ICCT, till Clean Technica.
För att den batteridrivna bilen ska vara renare än en bensinbil behöver man köra 1.700 mil. Efter det har elbilens utsläppsskuld betalats, enligt ICCT:s forskning som har rapporterats om av omEV. Studien visar även att elbilarna blir allt mer miljövänliga.
De elbilar som säljs i år har 24 procent mindre klimatpåverkan jämfört med de som såldes 2021. Andra drivlinor, som hybrider och laddhybrider, visar marginella eller inga framsteg i detta avseende.
”Vi har nyligen sett ledare inom bilindustrin förvränga utsläppsberäkningarna för hybrider. Men livscykelanalys är inte en ”välj-ditt-eget-äventyr”-övning. Vår studie tar hänsyn till de mest representativa användningsfallen och bygger på verklig data. Konsumenter förtjänar korrekt, vetenskapligt underbyggd information”, säger Bieker, till Clean Technica.
Studien är en omfattande livscykelanalys av alla större typer av drivlinor och bekräftar tidigare resultat: endast batteridrivna elbilar kan leverera de storskaliga utsläppsminskningar som krävs. Förbättringarna beror till stor del på den snabba utbyggnaden av förnybar el i Europa och högre energieffektivitet hos elbilar.
Eftersom bilarna som säljs idag normalt används i cirka 20 år, kommer även framtidens elmix att öka klimatfördelarna med batteridrivna elbilar, skriver forskarna i rapporten.
Livstidsutsläppen för hybrid- och laddhybridbilar är 20 respektive 30 procent lägre än för bensinbilar. Detta beror på att laddhybrider körs mindre på el än tidigare antagits.
Studien inkluderar även drivline- och bränslealternativ som vätgasbränslecellsbilar, som kan minska utsläppen med 79 procent jämfört med bensinbilar, men endast om vätgasen är baserad på förnybar el. Användning av vätgas producerad från naturgas ger en minskning av livscykelutsläppen med 26 procent jämfört med bensinbilar.