SK Hynix förbereder stor börsnotering i USA
Publicerad juni 25, 2026
Publicerad juni 25, 2026

Den sydkoreanska chipproducenten SK Hynix planerar att notera sig på Nasdaq genom att utfärda amerikanska depåbevis (ADR) vilket kan ge företaget cirka 29 miljarder dollar. Bolaget avser att emittera 17,79 miljoner nya aktier och förväntar sig att handeln kan starta den 10 juli, rapporterar CNBC.
”Vi förväntar oss att höja vår status som ett globalt företag genom att bredda våra kontaktpunkter i USA, epicentrum för AI-teknisk innovation”, säger bolaget i sin ansökan.
SK Hynix är Sydkoreas mest värderade företag med en marknadsvärdering över 1,1 biljoner dollar. Företaget är en av de största vinnarna på AI-boomen och dominerar marknaden för HBM-minnen, en viktig komponent i AI-system. Enligt Counterpoint Research har SK Hynix cirka 60 procent av marknaden.
Marknaden för HBM-minnen är koncentrerad, med tillverkning i huvudsak av tre aktörer – SK Hynix, Samsung Electronics och Micron Technology. SK Hynix expanderar snabbt för att möta den växande efterfrågan på AI-lösningar.
Företaget bygger även Yongin-klustret i Sydkorea, ett omfattande industrikomplex för tillverkning av minneschip som planeras att driftsättas 2027. Dessutom investerar SK Hynix för första gången i en avancerad förpackningsfabrik i Indiana, USA, med en uppskattad kostnad av cirka 4 miljarder dollar.
Aktien har stigit med över 280 procent i år, och bolagets börsvärde har nyligen passerat 1 biljon dollar. Tillsammans med Samsung Electronics utgör SK Hynix över 40 procent av det sydkoreanska indexet Kospi, enligt CNBC.
Noteringen leds av flera storbanker inklusive Goldman Sachs, JP Morgan, Citigroup och BofA Securities.