Shein i blåsväder för vilseledande marknadsföring
Publicerad Juni 5, 2025
Publicerad Juni 5, 2025
En mängd konsumentorganisationer i Europa har enat sig för att lämna in en anmälan till EU-kommissionen. De kräver att Shein ska upphöra med vilseledande marknadsföringsmetoder och känsloladdade uttryck. Ett särskilt exempel som lyfts fram är ett påstående på deras webbplats som handlar om att ”nej tack, jag betalar gärna fullpris”.
Shein förväntas också kunna styrka olika påståenden kring marknadsföring där varor anges som
”snart slut”
Om så inte är fallet, ska de sluta med dessa marknadsföringsstrategier.
”Det är ren och skär manipulation för att få oss att köpa mer och mer. Och som hetsar oss att tro att om vi inte klickar på köp direkt så försvinner chansen. Sheins sajt är designad för att skapa ett slags beroende hos sina kunder – och det drivs på av otroligt kraftfulla algoritmer”
förklarade Johanna Hållén i ett pressmeddelande.
Sajten Shein, som ofta betraktas som ett exempel på
”fast fashion”
lanserar dagligen tusentals nya produkter och marknadsför sig framför allt via plattformen Tiktok. Företaget har dock blivit föremål för betydande kritik, bland annat på grund av bristande arbetsvillkor i Kina och dess miljöpåverkan.