Så upptäcker du bluffuppringningar från falska elbolag
Publicerad Juli 17, 2025
Publicerad Juli 17, 2025
En rad energibolag varnar för systematiska bedrägeriförsök riktade mot privatpersoner och företag.
Bedragare utger sig för att ha samarbete med etablerade aktörer på elmarknaden i syfte att föra över pengar till falska konton.
Borlänge Energi, Eskilstuna Energi och Miljö (EEM) och Vattenfall har alla gått ut med utskick där metoderna skiljer sig åt men målet alltid är detsamma: att få mottagaren att lämna känsliga uppgifter eller bekräfta åtgärder som leder till ekonomisk förlust.
Borlänge Energi har rapporterat fall där försäljare ringt upp kunder och påstått att avtalet måste ändras för att spara pengar, med en uppmaning att bekräfta via sms. Bolaget avråder bestämt från detta tillvägagångssätt.
– Denna information stämmer inte. Vi samarbetar inte med företaget som nämns och vi ber aldrig om godkännanden på det sättet, meddelar Borlänge Energi, säger hon.
Eskilstuna Energi och Miljö har mottagit rapporter om samtal där kunder lovats återbetalningar och ombetts legitimera sig med BankID – något som aldrig sker via telefon.
– Om någon påstår att de ringer från oss och ber dig logga in med BankID, avsluta samtalet direkt, varnar EEM, säger hon.
Enligt Vattenfall kan bedrägeriförsöken ske via både telefon, e-post och oanmälda besök i hemmet. Oavsett kanal understryker bolaget att aldrig fråga efter bankuppgifter eller lösenord.
– Vi kommer aldrig att kontakta dig för att begära personlig information som bankuppgifter, lösenord eller inloggningsuppgifter. Sådana frågor är tydliga tecken på bedrägeriförsök., säger hon.
För att skydda dig bör du alltid avsluta samtalet om någon ber om BankID eller kortuppgifter, kontakta ditt elbolag via officiell kundtjänst vid osäkerhet och aldrig lämna ut information till okända aktörer.
Lita inte på erbjudanden om billigare el eller återbetalningar som kräver snabb bekräftelse via sms eller BankID.
Vanliga frågor
Hur ser jag om ett samtal är ett bedrägeriförsök? Om någon ringer oväntat och ber dig bekräfta något med BankID eller lämna personliga uppgifter är det sannolikt ett bedrägeriförsök.
Samarbetar elbolag med försäljningsföretag som ringer på detta sätt? Nej, enligt Borlänge Energi och andra bolag samarbetar de inte med de företag som nämnts i varningarna.
Vad gör jag om jag misstänker att jag blivit utsatt? Kontakta ditt elbolag och din bank omedelbart samt gör en polisanmälan för att säkra dina möjligheter att agera snabbt.
Kan jag få pengarna tillbaka om jag lurats? Det är inte säkert, men kontakta din bank omgående då de ibland kan stoppa pågående transaktioner.