Politisk marknadsföring och riskerna med personlig profilering
Publicerad september 12, 2025
Publicerad september 12, 2025
Magdalena Andersson tycks satsa på sin person inför valet, ett grepp som tidigare prövades av Annie Lööf. Hon säger: ”Nu provar Magdalena Andersson samma grepp.”
I intervjuer och tal framhäver Andersson sig själv som den stabila faktorn, vilket delvis är en reaktion på de utmaningar som Socialdemokraterna står inför. Hon säger:
”Hennes ansikte abonnerade på sidan tre i alla stora tidningar.”
Den splittring som råder inom hennes block skapar osäkerhet, och hon undviker att diskutera frågor som rör partiets nysocialism. Dessutom säger hon:
”Att gå till val på att avskaffa valfriheten inom vård och skola är ingen valvinnare.”
Socialdemokraterna verkar utnyttja sin partiledare som ett starkt kort. Hon åtnjuter dock bara begränsat förtroende, och det finns en risk i att sätta för mycket fokus på individen snarare än partiet som helhet. Hon säger:
”Det egna jaget är ett vanskligt politiskt projekt.”
Historiskt har Sveriges val präglats av partinärvaro snarare än personval, och detta kan påverka Anderssons strategi. Som hon påpekar:
”Förklaringen till att laget oftast kommer före jaget är att Sverige inte har personval.”
Anderssons tidigare ledarskap skapar frågor kring hennes kompetens och erfarenhet. Hennes budget fallerade och hon har svårt att navigera de politiska striderna. Hon säger:
”Hon fick fel råd, förlamades av konflikter.”
Ingen kan förneka att hennes förtroendesiffror räddades genom att anpassa sig till borgerlig säkerhetspolitik. Hon säger:
”Alla vet också att hennes förtroende räddades av en snabb anslutning till de borgerligas och SD:s säkerhetspolitik.”
Det är tydligt att hennes fokus på personlig marknadsföring kan ha både fördelar och nackdelar. Kommer det att resultera i en starkare position i valet? Historien visar att det är osäkert. För Lööf var det en tuff kampanj och hon säger:
”C backade två procentenheter i valet.”