Outnorth uppnår stark vinst – ”aldrig sett något liknande”
Publicerad May 10, 2025
Publicerad May 10, 2025
Kärnan i förändringsarbetet har varit en omstrukturering som inleddes för ett och ett halvt år sedan, när Ville tillträdde som vd. Den strategiska inriktningen syftar till att transformera företaget från en traditionell e-handlare till att bli en ”destination” för friluftsintresserade.
Traditionellt fokuserar e-handlare på att erbjuda många produkter till konkurrenskraftiga priser. I en destination handlar det om att inspirera och vägleda kunderna till bästa val av produkter. Kunden ska kunna inleda sin köpupplevelse långt innan köpet, förklarar han.
VD:n framhåller att detta tilläggsvärde gör kunden mer villig att betala högre priser, vilket bidrar till företagets trovärdighet. Resultatet av förändringen har varit minskade priskampanjer och en ökning av försäljning till fullpris.
En central faktor i framgången utgörs av en nyskapad dataplattform, utvecklad inom Egmontkoncernen, där Outnorth är en del.
”Jag har aldrig sett något liknande under mina 18 år i e-handeln. Vi kan se lönsamheten i realtid på ordernivå ända ner till GM1, GM2 och GM3 (bruttomarginal på olika nivåer reds. anm.),”
säger Ville.
Denna plattform integrerar även data från externa källor, såsom Google, för att optimera verksamheten. Insikterna har lett till att olönsamma produkter har tagits bort eller fått högre priser, samt att vissa produkter inte längre erbjuds på marknader där de inte är lönsamma.
Samtidigt introducerades en ny e-handelsplattform under det intensiva året 2024. Den nya lösningen har beskrivits som snabbare och mer anpassningsbar för företagets verksamhet i fem länder och en internationell webbplats. Internt sök har förbättrats, vilket har resulterat i ökad konvertering.
”Vi kan arbeta mer visuellt med tilläggsprodukter, som att erbjuda skosnören och skokräm när kunden letar efter kängor,”
säger Ville Kangasmuukko Nordström.
Artificiell intelligens (AI) får också en ökande betydelse i verksamheten.
AI används för att ge personliga rekommendationer baserade på kunders webbhistorik. Testverksamhet pågår också för att använda AI i innehållsgenerering, kundsegmentering och analys av produktrecensioner och returer för att optimera storleksrekommendationer och därigenom minska returer.
Redan nu testas AI-baserade storleksrekommendationer på utvalda produkter, med lovande resultat, avslöjar Ville.
Den nya destinationsstrategin medför även ökande investeringar i eget innehåll, som guider och annan inspirationsinformation. Marknadsavdelningen har därmed omstrukturerats till en intern byrå.
”Det här har stärkt vår SEO och ökat den organiska trafiken under 2024, vilket är avgörande för framtida lönsamhet,”
påpekar VD:n.
Relationerna till leverantörer har också förbättrats då varumärkena ser värdet i att deras produkter presenteras på en plattform som erbjuder mer än bara konkurrensutsatta priser.
Fokus framåt handlar om lönsam tillväxt samt att öka brutto- och EBIT-marginaler. Ett specifikt projekt är att digitalisera hela returprocessen för att få bättre realtidsdata och agera för att minska returer, även om returgraden inom outdoor-segmentet redan ligger betydligt lägre än inom mode.
Ville Kangasmuukko Nordström noterar att sport- och fritidsbranschen i stort sett såg en nedgång under 2024, men Outnorth bedömer att de ändå har ökat sina marknadsandelar.
Under första kvartalet 2025, ser han en marknad på väg uppåt, men med kvarstående utmaningar inom friluftssegmentet, kanske som en postpandemisk effekt.
”Vi är nöjda med första kvartalet och ser en lönsam tillväxt,”
säger han.
Avslutningsvis vill Ville Kangasmuukko Nordström hedera personalen:
”Jag vill ge väldigt mycket beröm till vår personal för deras insats under 2024. De har anpassat sig till den nya strategin och implementerat alla stora projekt på ett oerhört imponerande sätt. Det här är resultatet av ett lagarbete.”
Outnorth sysselsätter cirka 130 anställda och har ett delat huvudkontor i Göteborg och Växjö, samt ett lager i Göteborg.