X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Fri 23 May 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Home
  • Exempelsida
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
http://gmsa%20news

Outnorth uppnår stark vinst – ”aldrig sett något liknande”

Publicerad May 10, 2025

Kärnan i förändringsarbetet har varit en omstrukturering som inleddes för ett och ett halvt år sedan, när Ville tillträdde som vd. Den strategiska inriktningen syftar till att transformera företaget från en traditionell e-handlare till att bli en ”destination” för friluftsintresserade.


Traditionellt fokuserar e-handlare på att erbjuda många produkter till konkurrenskraftiga priser. I en destination handlar det om att inspirera och vägleda kunderna till bästa val av produkter. Kunden ska kunna inleda sin köpupplevelse långt innan köpet, förklarar han.


VD:n framhåller att detta tilläggsvärde gör kunden mer villig att betala högre priser, vilket bidrar till företagets trovärdighet. Resultatet av förändringen har varit minskade priskampanjer och en ökning av försäljning till fullpris.


En central faktor i framgången utgörs av en nyskapad dataplattform, utvecklad inom Egmontkoncernen, där Outnorth är en del.


”Jag har aldrig sett något liknande under mina 18 år i e-handeln. Vi kan se lönsamheten i realtid på ordernivå ända ner till GM1, GM2 och GM3 (bruttomarginal på olika nivåer reds. anm.),”

säger Ville.


Denna plattform integrerar även data från externa källor, såsom Google, för att optimera verksamheten. Insikterna har lett till att olönsamma produkter har tagits bort eller fått högre priser, samt att vissa produkter inte längre erbjuds på marknader där de inte är lönsamma.


Samtidigt introducerades en ny e-handelsplattform under det intensiva året 2024. Den nya lösningen har beskrivits som snabbare och mer anpassningsbar för företagets verksamhet i fem länder och en internationell webbplats. Internt sök har förbättrats, vilket har resulterat i ökad konvertering.


”Vi kan arbeta mer visuellt med tilläggsprodukter, som att erbjuda skosnören och skokräm när kunden letar efter kängor,”

säger Ville Kangasmuukko Nordström.


Artificiell intelligens (AI) får också en ökande betydelse i verksamheten.


AI används för att ge personliga rekommendationer baserade på kunders webbhistorik. Testverksamhet pågår också för att använda AI i innehållsgenerering, kundsegmentering och analys av produktrecensioner och returer för att optimera storleksrekommendationer och därigenom minska returer.


Redan nu testas AI-baserade storleksrekommendationer på utvalda produkter, med lovande resultat, avslöjar Ville.


Den nya destinationsstrategin medför även ökande investeringar i eget innehåll, som guider och annan inspirationsinformation. Marknadsavdelningen har därmed omstrukturerats till en intern byrå.


”Det här har stärkt vår SEO och ökat den organiska trafiken under 2024, vilket är avgörande för framtida lönsamhet,”

påpekar VD:n.


Relationerna till leverantörer har också förbättrats då varumärkena ser värdet i att deras produkter presenteras på en plattform som erbjuder mer än bara konkurrensutsatta priser.


Fokus framåt handlar om lönsam tillväxt samt att öka brutto- och EBIT-marginaler. Ett specifikt projekt är att digitalisera hela returprocessen för att få bättre realtidsdata och agera för att minska returer, även om returgraden inom outdoor-segmentet redan ligger betydligt lägre än inom mode.


Ville Kangasmuukko Nordström noterar att sport- och fritidsbranschen i stort sett såg en nedgång under 2024, men Outnorth bedömer att de ändå har ökat sina marknadsandelar.


Under första kvartalet 2025, ser han en marknad på väg uppåt, men med kvarstående utmaningar inom friluftssegmentet, kanske som en postpandemisk effekt.


”Vi är nöjda med första kvartalet och ser en lönsam tillväxt,”

säger han.


Avslutningsvis vill Ville Kangasmuukko Nordström hedera personalen:


”Jag vill ge väldigt mycket beröm till vår personal för deras insats under 2024. De har anpassat sig till den nya strategin och implementerat alla stora projekt på ett oerhört imponerande sätt. Det här är resultatet av ett lagarbete.”


Outnorth sysselsätter cirka 130 anställda och har ett delat huvudkontor i Göteborg och Växjö, samt ett lager i Göteborg.

Mest lästa
  1. Eldorado lanserar klädkollektioner för både vuxna och barn

  2. Hansen Racing utvecklar sin verksamhet

  3. E-handelsföretag i konkurs efter optimistiska planer



Are you a machine?
Fler intressanta artiklar

Nätapotekens utmaningar kvarstår

Publicerad May 10, 2025

Den granskning som genomfördes under hösten 2024 avslöjade att flera företag inte följde kraven på att informera om det lägsta priset för en produkt under de senaste 30 dagarna vid…

Extraordinär försäljning under premiärdagen

Publicerad May 10, 2025

Under torsdagsmorgonen rapporterades det om långa köer och en försäljning som snabbt nådde flera miljoner.Nu har det bekräftats att intresset var på topp hela dagen, från tidig morgon fram till…

Cervera introducerar spännande erbjudanden för lojala kunder

Publicerad May 10, 2025

Vi strävar efter att skapa mer än enbart kundrelationer; vårt mål är att skapa betydelsefulla upplevelser inom vårt community, säger Annelie Söderberg, kommersiell chef på Cervera.Lanseringen av communityt markerar ett…

Outnorths framgångssaga – ”aldrig sett något liknande”

Publicerad May 10, 2025

Kärnan i Outnorths förändring är en strategi som inleddes för ett och ett halvt år sedan, när Ville tillträdde som företagsledare. Målet har varit att förvandla företaget från en traditionell…

Hansen Racing: En enhetlig kundupplevelse genom sammanslagning

Publicerad May 10, 2025

Niklas Granath, chef för affärsområdena på Hansen Racing, framhäver att den aktuella förändringen är ett resultat av kundernas behov.Genom att integrera våra affärsområden under det gemensamma namnet Hansen Racing strävar…

Konkurs för e-handelsföretaget efter ambitiösa planer

Publicerad May 10, 2025

Nyheten om konkursen kommer efter att företaget under en tid har kommunicerat en optimistisk framtid och lanserat olika initiativ för att förbättra sin ekonomiska situation.Senast i december 2024 rapporterade Ehandel.se…

Nätapoteken får lättnad, men fler handlar fortfarande under lupp

Publicerad May 10, 2025

Undersökningen som genomfördes under hösten 2024 avslöjade att vissa företag inte korrekt redovisade det lägsta priset på en produkt under de senaste 30 dagarna vid utförsäljningar. Detta strider mot krav…

Vd:ns förvåning över rekordförsäljningen

Publicerad May 10, 2025

Under torsdagen rapporterades det om långa köer och en försäljning som snabbt nådde flera miljoner.Det är nu bekräftat att strömmen av kunder var konstant hela dagen, från tidig morgon till…

Cervera introducerar spel och exklusiva erbjudanden för lojala kunder

Publicerad May 10, 2025

Vi strävar efter att bygga mer än bara relationer med våra kunder; vårt mål är att skapa meningsfulla upplevelser i vårt community, säger Annelie Söderberg, kommersiell chef på Cervera.Lanseringen av…

Outnorths imponerande vinstförändring

Publicerad May 10, 2025

Kärnan i Outnorths förvandling har sin början i en process som initierades för ett och ett halvt år sedan, då Ville blev vd. Den strategiska inriktningen har varit att omvandla…
http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS Data Policy Cookie Policy