New Wave flyttar produktion i ljuset av tullar
Publicerad Juni 9, 2025
Publicerad Juni 9, 2025
Torsten Jansson har besökt flera länder, däribland Kina, USA, Tyskland, Österrike och Danmark, under april och maj. Samtliga av dessa länder har dotterbolag som är knutna till New Wave.
”I Kina handlar det om inköp och väldigt mycket om hur vi ska hantera sourcing och till vilka länder och vad som händer med USA och tullarna.”
I USA har det diskuterats en hel del kring tullarna och hanteringen av dem. I Tyskland var mötena främst inriktade på att träffa kunder.
Torsten Jansson indikerade i rapporten för första kvartalet 2025 att tullarna troligen inte kommer att påverka New Wave direkt, men på lång sikt kan en allmänekonomisk nedgång eller recession påverka företaget negativt.
”Det som påverkar är att vi måste flytta produktion mellan länder. Om till exempel USA inför tullar om 50 procent på varor från Kina så får vi flytta all produktion till något land som inte har 50-procentiga tullar, så det blir hela tiden ett skifte mellan länder. Det måste man jobba med,”
säger Jansson.
Har ni flyttat någon produktion hittills på grund av tullarna?
”Otroligt många, även om det bara avser den amerikanska marknaden. Jag kan tänka mig att vi hittills i år har flyttat 10-20 procent av den totala inköpsvolymen från Kina.”
På frågan om var produktionen har flyttat, svarar han:
”Det är en blandning. Det är till Kenya, Etiopien och Egypten i ganska stor omfattning. Sedan är det lite till Indien också.”
När det gäller handelskonflikten mellan USA och Kina uttrycker han att det är svårt att förutsäga utfallet, och att det handlar om att agera snabbt när beslut fattas.
Angående konkurrenterna verkar de göra liknande bedömningar.
”De försöker göra det i alla fall. Sedan är det här så nytt, och vi är fokuserade på vårt.”
Jansson reflekterar över marknaderna och konstaterar att USA har blivit något svagare, medan Europa har stabiliserats.
Vad ligger bakom svagheten i USA?
”Det är svårt att svara på. Vad som påverkar människor är nog en kombination av krig i Ukraina med upprustning av försvaren, tullar och osäkerhet kring det och ekonomin. Det är en mängd olika faktorer.”
Under första kvartalet ökade New Waves omsättning i USA, företagets största marknad, med cirka 2 procent i jämförelse med 9,5 procent för hela koncernen.
”Vi upplever att marknaden där är mer osäker, vilket jag inte tycker är så konstigt. Men det är genomgående. Det spelar ingen roll vilken produkt det är om konsumenten håller tillbaka.”
Jansson noterar även att detaljhandelssiffrorna för maj i USA var något mer positiva.
Han beskriver syftet med sina resor som avgörande för utvecklingsarbeten och marknadsrelationer:
”Det går inte att bara läsa rapporter, då får man ingen känsla för marknaden.”
Enligt Jansson finns det aspekter som kan skötas digitalt, men det räcker inte för att få en helhetssyn:
”Man måste få en känsla för marknaden så du vet vad du ska ta fram för produkter och vad vi ska jobba med och utveckla.”
Jansson anser att det är viktigt att ha personlig kontakt med marknaden snarare än att förlita sig enbart på anställdas rapporter:
”Då får man inte den exakta informationen.”
Angående hans resande svarar han:
”Utanför Sverige handlar det nog om cirka 150 dagar om året. Så här har det varit under alla år förutom under pandemin.”
Hans ambition är att fortsätta resa så länge han är vd:
”Det räcker inte med att bara läsa statistik.”
Jansson uttrycker ingen vilja att sluta som vd.
”Så länge jag tycker att det här är roligt, att jag orkar och så länge aktieägare och andra är nöjda finns det ingen anledning att sluta.”
Han betonar vikten av att ha roligt på jobbet:
”Har man roligt och tycker det är kul att jobba så tror jag att man orkar mycket mer än om man har ett jobb som man tycker är tråkigt.”
Slutligen, i fråga om framtiden som vd, säger han:
”Det går inte att svara på. Det beror på hur bolaget går.”
Enligt ägardatatjänsten Holdings äger Jansson 32,3 procent av kapitalet och 81,6 procent av rösterna i New Wave.