Nätapoteken får lättnad, men fler handlar fortfarande under lupp
Publicerad May 10, 2025
Publicerad May 10, 2025
Undersökningen som genomfördes under hösten 2024 avslöjade att vissa företag inte korrekt redovisade det lägsta priset på en produkt under de senaste 30 dagarna vid utförsäljningar. Detta strider mot krav ställda av prisinformationslagen som trädde i kraft 2022.
Konsumentombudsman Cecilia Tisell uttryckte då stor frustration:
”Det är beklämmande att se hur stora och väletablerade företag konsekvent nonchalerar lagens bestämmelser,”
sa hon i en kommentar i januari och betonade att det inte längre är acceptabelt att skylla på bristande kunskap om reglerna.
Myndigheten meddelade även att rättsliga åtgärder kunde bli aktuella, särskilt för de företag som tidigare haft liknande brister.
Närmare 19 ärenden har nu avslutats. Efter att apoteken och flera andra aktörer åtagit sig att förbättra sina rutiner, kan vi läsa att deras ärenden nu är avslutade.
”Vi har hittills avslutat 19 stycken ärenden med rättelse eller utfästelse om rättelse och resterande ärenden är fortfarande pågående,”
uttryckte Anna Gård, jurist på Konsumentverket, i Dagens Handel. Trots lättnaden för apoteken är situationen olöst för andra företag.
Betydande namn som Åhléns, Stadium och XXL är bland de aktörer vars ärenden fortfarande är aktuella hos Konsumentverket.
Enligt tidigare uppgifter från Ehandel.se, var dessa tre företag även föremål för granskning gällande liknande överträdelser under 2023. Konsumentverket har avböjt att kommentera pågående ärenden.