X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Thu 22 May 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Home
  • Exempelsida
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
http://gmsa%20news

Na-kd:s ny identitet: Speglar de en ny trend?

Publicerad May 3, 2025

Det nylanserade varumärket presenterade först sitt nya uttryck i en intervju med modetidningen Elle för tre veckor sedan, men har blivit mindre diskuterat i andra medier.


Nyligen har dock varumärkets förändring fått en del uppmärksamhet, men av en annan anledning. Modejournalisten Emily Dahl, känd som Modemassakern, har noterat betydande likheter mellan Na-kds nya visuella identitet och rebrandingen av det brittiska modemärket Pretty Little Thing (PLT).


Na-kd beskriver sin nya positionering på följande sätt:


En omarbetad vision för märket innefattar en förfinad visuell riktning, en ny logotyp samt en uppdaterad design av webbplatsen.


Den nya visuell stilen kommer att präglas av en minimalistisk design som återspeglar mognad, medan den nya slimmade logotypen avser att spegla Na-kds feminina kärna.


PLT formulerade sin rebranding så här:


”An exciting new chapter for Pretty Little Thing, the brand unveils its new identity with an elevated logo design, sophisticated colour palette, refined typography, and reimagined website experience.”


Emily Dahl anser att första meningen i Na-kd:s kommunikation är

”exakt densamma”

som i PLT:s pressmeddelande.


Av någon anledning typ exakt samma text. Jag antar att det är någon praktikant på Na-kd som bara har liksom kopierat och klistrat in, men oavsett vilket så säger det här ganska mycket om vad Na-kd har tänkt med sin rebrand, säger Emily Dahl i sin granskning.


Att avgöra om detta handlar om direkt kopiering eller om det bara är inspiration är en utmaning. Inom modebranschen är det ofta vanligt att olika aktörer reagerar på liknande trender. Det finns dock fler likheter mellan de två varumärkenas budskap än bara språkliga aspekter.


Både Na-kd och PLT uttrycker en önskan om att växa tillsammans med sin målgrupp och att framstå mer sofistikerade. Na-kd beskriver sin nya identitet som ett tecken på

”mognad”

och en

”feminin kärna”

medan PLT betonar sin

”sophisticated colour palette”

och att utvecklas med sina kunder.


På sin webbplats anger Na-kd:


”Vi går in i en ny era med kampanjen ”

What makes me NA-KD

”, i linje med en uppdaterad visuell identitet och en omdesignad webbplats. ”

What makes me NA-KD

” är ett uttalande som bygger på vårt kärnvärde: att designa kläder som får bäraren att känna sig som bäst och att omfamna även sina ofiltrerade ögonblick.”


För att förverkliga vår vision har vi samarbetat med Nicola Peltz Beckham. Detta är mer än ett varumärkeslyft, det är en öppen inbjudan till vår community att uttrycka sig och att dela sina erfarenheter med oss.


En annan aspekt av kritiken mot PLT:s rebranding – som också kan appliceras på Na-kd enligt modejournalisten Emily Dahl – handlar om att förändringen verkar rikta sig till en mer konservativ målgrupp.


Den nya visuella identiteten och tonaliteten kopplas till en övergripande samhällstrend där det, som Emily Dahl uttrycker det,

”blåser konservativa vindar i västvärlden”

Rebrandingen ses utifrån detta perspektiv som ett sätt att lyfta fram ett mer traditionellt kvinnoideal.


Det handlar om mer traditionellt kvinnoideal, ett slags

”travel wife”

-ideal som är väldigt så modest och det är mindre sex och mindre fest och mindre frihet helt enkelt, säger Emily Dahl.


PLT:s positioneringsförflyttning kan sättas i en större kontext av en växande trend inom fast fashion, där flera företag, inklusive H&M, Zara och Na-kd, strävar efter att omprofilera sig som mer

”luxury-influerade”


Målet tycks vara att distansera sig från lågprismärken som Shein och Temu, och istället signalera exklusivitet och ett högre upplevt värde. Detta sker oftast genom förändringar i det visuella uttrycket och kommunikationen, snarare än genom påtagliga förändringar av själva produkterna.


Man vill framstå som mer exklusiv, som att varorna är dyrare och därför mer värda att investera i. Man vill inte längre förknippas med det här snabba

”slit-och-släng”

trots att produkterna i sig fortfarande är samma produkter, säger Emily Dahl.

Mest lästa
  1. Eldorado lanserar klädkollektioner för både vuxna och barn

  2. Hansen Racing utvecklar sin verksamhet

  3. E-handelsföretag i konkurs efter optimistiska planer



Are you a machine?
Fler intressanta artiklar

Nätapotekens utmaningar kvarstår

Publicerad May 10, 2025

Den granskning som genomfördes under hösten 2024 avslöjade att flera företag inte följde kraven på att informera om det lägsta priset för en produkt under de senaste 30 dagarna vid…

Extraordinär försäljning under premiärdagen

Publicerad May 10, 2025

Under torsdagsmorgonen rapporterades det om långa köer och en försäljning som snabbt nådde flera miljoner.Nu har det bekräftats att intresset var på topp hela dagen, från tidig morgon fram till…

Cervera introducerar spännande erbjudanden för lojala kunder

Publicerad May 10, 2025

Vi strävar efter att skapa mer än enbart kundrelationer; vårt mål är att skapa betydelsefulla upplevelser inom vårt community, säger Annelie Söderberg, kommersiell chef på Cervera.Lanseringen av communityt markerar ett…

Outnorths framgångssaga – ”aldrig sett något liknande”

Publicerad May 10, 2025

Kärnan i Outnorths förändring är en strategi som inleddes för ett och ett halvt år sedan, när Ville tillträdde som företagsledare. Målet har varit att förvandla företaget från en traditionell…

Hansen Racing: En enhetlig kundupplevelse genom sammanslagning

Publicerad May 10, 2025

Niklas Granath, chef för affärsområdena på Hansen Racing, framhäver att den aktuella förändringen är ett resultat av kundernas behov.Genom att integrera våra affärsområden under det gemensamma namnet Hansen Racing strävar…

Konkurs för e-handelsföretaget efter ambitiösa planer

Publicerad May 10, 2025

Nyheten om konkursen kommer efter att företaget under en tid har kommunicerat en optimistisk framtid och lanserat olika initiativ för att förbättra sin ekonomiska situation.Senast i december 2024 rapporterade Ehandel.se…

Nätapoteken får lättnad, men fler handlar fortfarande under lupp

Publicerad May 10, 2025

Undersökningen som genomfördes under hösten 2024 avslöjade att vissa företag inte korrekt redovisade det lägsta priset på en produkt under de senaste 30 dagarna vid utförsäljningar. Detta strider mot krav…

Vd:ns förvåning över rekordförsäljningen

Publicerad May 10, 2025

Under torsdagen rapporterades det om långa köer och en försäljning som snabbt nådde flera miljoner.Det är nu bekräftat att strömmen av kunder var konstant hela dagen, från tidig morgon till…

Cervera introducerar spel och exklusiva erbjudanden för lojala kunder

Publicerad May 10, 2025

Vi strävar efter att bygga mer än bara relationer med våra kunder; vårt mål är att skapa meningsfulla upplevelser i vårt community, säger Annelie Söderberg, kommersiell chef på Cervera.Lanseringen av…

Outnorths imponerande vinstförändring

Publicerad May 10, 2025

Kärnan i Outnorths förvandling har sin början i en process som initierades för ett och ett halvt år sedan, då Ville blev vd. Den strategiska inriktningen har varit att omvandla…
http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS Data Policy Cookie Policy