Myndigheternas kontorsytor och kostnader under lupp
Publicerad Juni 10, 2025
Publicerad Juni 10, 2025
Enligt en granskning från Riksrevisionen disponerar statliga myndigheter i genomsnitt 22 kvadratmeter kontorslokal per anställd. Kontoren anses både vara för stora och kostsamma.
Kontorsytan per anställd är avsevärt större än vad som observeras i andra liknande verksamheter, och skälen för denna storlek saknas, framhåller Riksrevisionen i ett tillkännagivande.
Flera anställda arbetar dessutom i hög grad på distans. Årliga kostnader för kontorsanvändningen uppskattas till mellan 10 och 15 miljarder kronor. Riksrevisionens analys visar att utgifterna kan sänkas med 2,5–4 miljarder kronor genom att minska kontorsytan till 15 kvadratmeter per anställd och placera kontoren i mindre centrala lägen.
Riksrevisionen uppmanar regeringen att mer tydligt styra myndigheterna att välja kostnadseffektivare och mindre kontorslokaler. Regeringen bör också överväga att samordna myndigheternas lokalförsörjning när de är belägna i samma ort.