Maximera Kinas innovationspotential med rätt insikter
Publicerad Juni 8, 2025
Publicerad Juni 8, 2025
Det finns fortfarande betydande möjligheter för svenska och kinesiska företag att samarbeta. En grundläggande förutsättning är att genomföra en noggrann riskanalys, något som ofta försummas, för att verkligen förstå hur vi kan dra nytta av detta samarbete på bästa sätt, menar Frédéric Cho, grundare av Frédéric Cho Advisory AB samt vice ordförande för Sweden-China Trade Council.
Sverige är förhållandevis litet men har ett stort beroende av utrikeshandel och investeringar för sin ekonomiska välfärd. Exporten står för drygt 50 procent av BNP, och den inhemska marknaden är ofta begränsad för de flesta svenska företag. Med knappt 11 miljoner invånare har Sverige en ovanligt hög andel multinationella företag jämfört med många andra länder.
Trots olika hinder fortsätter svenska företag att framgångsrikt verka på den kinesiska marknaden. Många av dem vill stanna kvar för att följa den snabba teknologiska och industriella utvecklingen. Idag skapar svenska företag tiotusentals jobb i Kina och genererar en årlig omsättning på över 400 miljarder kronor, vilket är nästan sex gånger högre än den svenska exporten till Kina.
Kina har sina välkända utmaningar, såsom en osäker fastighetsmarknad, bristande konsumentförtroende, överkapacitet inom flera sektorer och ekologiska problem. Samtidigt är besökare i Kina ofta imponerade av landets innovationskraft. Det gamla resonemanget
”USA innoverar, Kina kopierar och EU reglerar”
har förlorat sin relevans.
En rapport från Mario Draghi förra året belyser att Kina nu leder före både USA och EU när det gäller publicering av vetenskapliga artiklar, patentregistreringar och avancerad teknologiforskning. Kina betraktas numera som mer än bara
”världens fabrik”
; det bidrar allt mer till att bli
”världens hjärna”
Under en resa i april till Shanghai och Hangzhou med FKG blev jag vittne till Kinas bilsektors dynamik och innovationsförmåga. En dag besökte vi den stora bilmässan i Shanghai där ledande företag som Geely, Nio och Volvo Cars lanserade sina nyheter på ett stolt sätt. Utländska aktörer som de tyska biljättarna och Toyota bekräftade att de fortfarande är intresserade av den kinesiska marknaden, trots tidigare marknadsförluster.
Vid mitt besök för 30 år sedan var jag fokuserad på svenska lastbilstillverkare, medan kinesiska personbilar då föreföll oansenliga. Idag är verkligheten annorlunda; Kinas bilmarknad är den största i världen och kinesiska tillverkare med ledande elbilar expanderar globalt. Samtidigt har USA och Kanada infört tuffa handelsrestriktioner för kinesiska elbilar.
Fordonsindustrin är bara ett av många exempel där innovativa kinesiska företag har tagit en framträdande ställning. Idag utgör privata företag över 96 procent av alla företag i Kina, vilket skapar en extrem konkurrenssituation. Vi ser allt fler exempel på entreprenörer som, inspirerade av branschledare, skapar paradigmskiften.
Inom AI har företaget Deep Seek skapat stor uppmärksamhet och utmanar redan etablerade giganter som Huawei och Alibaba. Kinas avancerade teknologi har snabbt blivit en viktig aktör, särskilt inom den gröna omställningen.
Det är viktigt för oss att samarbeta med kinesiska partners, som kan bidra med kunskap och teknologi, för att gemensamt utveckla våra egna innovationer. Kinas snabba utveckling sedan 1980-talet har delvis berott på teknologiöverföring från utländska företag, inklusive svenska. Idag kan kinesisk teknologi vara en tillgång för vår ekonomi och industri.
Trots att USA under Donald Trump har valt att isolera sig och använda tullar som ett strategiskt verktyg, finns det fortfarande goda möjligheter till samarbete mellan svenska och kinesiska företag.
Frédéric Cho, grundare av Frédéric Cho Advisory AB och vice ordförande för Sweden-China Trade Council.