Ledarskapsbyte på Adlibris
Publicerad May 7, 2025
Publicerad May 7, 2025
Jonas Karlén har lett Adlibris som vd genom betydande och framgångsrika förändringar, vilket har resulterat i att företaget idag är mycket annorlunda än vid hans tillträde. Styrelseordförande Amelie Söderberg uttryckte:
”Vi är glada och tacksamma för de insatser Jonas har gjort, och han kommer även vara tillgänglig under en övergångsfas.”
I sin kommentar kring avskedet sade Karlén:
”Det har varit en otroligt spännande och intensiv period där vi har drivit igenom stora förändringar för Adlibris och positionerat oss väl inför framtida tillväxt. Efter sex år känner jag att det är dags att gå vidare.”
Ola Toresten, som nu är tillförordnad vd, har gedigen erfarenhet inom e-handeln. Före sin tid som COO på Adlibris har han arbetat på bland annat Åhléns och Bokus, och han kom närmast från en position som kommersiell chef på last mile-bolaget Early Bird.
”Jag är väldigt tacksam över förtroendet. Adlibris starka varumärke, det numera högautomatiserade lagret i Morgongåva samt bredden på affären ger mycket goda förutsättningar att fortsatt vara den ledande aktören på den nordiska marknaden och att få fler att läsa, lära och skapa,”
säger Toresten.
För närvarande är det oklart när rekryteringen av en permanent vd kommer att avslutas. Under övergångstiden kommer Toresten att styra bolaget med fokus på att fortsätta följas av den befintliga strategin och vidareutveckla verksamheten.