Lärdomar från historien gällande Bromma flygplats
Publicerad Juni 5, 2025
Publicerad Juni 5, 2025
Vi anser att vänsterstyret i Region Stockholm bör reflektera över tidigare erfarenheter och agera med eftertänksamhet angående Bromma flygplats. En snabb nedläggning av flygplatsen kan leda till konsekvenser som blir lika kostsamma och ångerfulla som dem vi fick uppleva vid nedmonteringen av kärnkraften, enligt representanter från KD i Stockholm.
En storflygplats i Stockholmsområdet, som Arlanda, är avgörande för Sveriges konkurrenskraft. Samtidigt behövs ett citynära alternativ som Bromma flygplats erbjuder. Vi fördömer den oroande ambitionen hos Vänsterstyret att stänga Bromma, vilket kan ge ett eftermäle som liknar det som följde av kärnkraftens nedrustning.
Kristdemokraterna hälsade den 2 juni Peter Normans rapport välkommet, som belyser vikten av att stärka Arlanda flygplats. Vi delar utredarens bedömning att god tillgång till och från Arlanda är avgörande för både tillväxt och näringsliv, men även för att möjliggöra sociala kontakter bland stockholmarna.
I maj 2025 inledde regeringen en utredning om statens roll som ägare och förvaltare av svenska flygplatser, vilket särskilt kommer att granska Brommas betydelse i det nationella flygnätverket. Att Aida Hadžialić (S) och Michaela Haga (C) i Dagens industri 2/6, innan denna utredning är avslutad, föreslår en nedläggning av Bromma är oseriöst och kontraproduktivt för Stockholms tillväxt.
Deras partikollegor i Stockholm inleder även ett arbete med att planera ett nytt betonkomplex på Bromma flygfält, trots att utredningen ännu inte är fullständig. Detta visar på en ogrundad iver och felaktig allokering av resurser och tid. Kristdemokraterna anser att det är djupt oansvarigt av Vänsterstyret att överväga nedläggning av Bromma utan grundliga konsekvensanalyser.
I ljuset av dagens osäkra globala situation, med ett samfällt behov av att förbereda sig för krig och kriser, framstår vänsterns kritik av Bromma som alltmer känslomässigt och avkopplat från verkligheten. Istället anser vi att Bromma förtjänar en seriös diskussion, med hänsyn till dess funktion som alternativ landningsplats för nödtransporter och ambulansflyg.
I denna osäkra tid bör man tänka sig för innan stängningen av en strategiskt betydelsefull resurs. Trots att inrikesflygresandet minskat under de senaste åren, är det inget som talar för att den trenden alltid kommer att bestå.
Kristdemokraterna noterar att utvecklingen inom koldioxidneutrala och tysta elflyg går snabbt, och sådana transporter kommer att förändra logistik och mobilitet inom en snar framtid. Att använda det tysta och miljövänliga elflyget från Visby och Mariehamn till Stockholm via Bromma tror vi är en god väg framåt.
Också Västflygs snabba etablering av direktlinjer till Bromma från Trollhättan, Växjö och Visby understryker flygplatsens betydelse för landets sammanhållning. Att konstruera bostäder på Brommas område kan locka S och C, men historien visar att hastiga beslut kan få allvarliga konsekvenser. Utvecklingen kring miljonprogrammet, avvecklingen av Stockholms spårvagnar och kärnkraften är exempel på beslut vars effekter vi fortfarande ser av idag.
Därför uppmanar vi Vänsterstyret i Region Stockholm att historia ska vara en vägledning och att agera med eftertänksamhet avseende Bromma flygplats. En hastig nedläggning av flygplatsen kan resultera i ånger som inte går att reparera, precis som situationen med kärnkraften.
Carl-Johan Schiller (KD), oppositionsregionråd Region Stockholm
Nike Örbrink (KD), gruppledare Stockholms stad
Karl Henriksson (KD), gruppledare trafiknämnden Region Stockholm
Jonatan Hedin (KD), ersättare i regionstyrelsen Region Stockholm