Kostnadskrävande rättslig strid mellan Lindex och Libresse
Publicerad May 26, 2025
Publicerad May 26, 2025
Bakgrunden till den pågående rättstvisten är en stämning från Essity. Företaget anser att Lindex har insinuerat i sin marknadsföring att konkurrenternas mensskydd inte ger samma skydd som klädkedjans egna menstrosor. Enligt Essity har Lindex ifrågasatt kvaliteten hos andra produkter genom att antyda om bristande luktkontroll och behovet av frekventare byten.
Patent- och marknadsdomstolen instämmer delvis i Essitys bedömningar. Domstolen utfärdar nu ett förbud mot Lindex att använda formuleringar i sin reklam som antyder att andra mensskydd är av lägre kvalitet. Om Lindex bryter mot detta förbud kan företaget dömas att betala ett vite på 1,5 miljoner kronor, vilket bestämts med hänsyn till Lindex omsättning, enligt Nyhetsbyrån Siren.
Å andra sidan fick Essity inte stöd för sin centrala invändning, som handlade om att Lindex felaktigt skulle ha påstått att deras menstrosor är medicintekniska produkter, trots att de inte har CE-märkning. Detta innebär en kostsam utveckling för Libresse-ägaren.
Att Essity inte lyckades få igenom sin huvudsakliga invändning resulterar i att företaget måste stå för Lindex rättegångskostnader, vilket uppgår till totalt 4,7 miljoner kronor. Av dessa kostnader avser 4,2 miljoner kronor juridiska avgifter.