Konsumentombudsmannen driver talan om återbetalning från DNB
Publicerad december 10, 2025
Publicerad december 10, 2025

Över 50 000 privatleasingkunder hos DNB kan ha rätt till återbetalning efter en avgiftshöjning baserad på ett nu ogiltigt villkor. Konsumentombudsmannen (KO) har därför inlett en grupptalan i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att återfå de överbetalda summorna. Detta framgår av ett pressmeddelande.
Bakgrunden till konflikten är att både DNB och bilhandlarna marknadsförde leasingavtalen som en lösning med fast månadskostnad, där endast drivmedel, vägtrafikskatt och eventuella böter exkluderades. Trots detta använde banken ett villkor som tillät prishöjningar vid ränteökningar, vilket kom som en överraskning för kunderna. Patent- och marknadsdomstolen har bedömt att villkoret är oskäligt. KO anser även, med stöd av EU-domstolens praxis, att det är ogiltigt. Därför finns det grund för att kräva tillbaka överbetalningarna.
KO uppskattar att de överdebiteringar som DNB gjort kan uppgå till betydande belopp. Eftersom banken inte har återbetalat dessa summor frivilligt, har KO nu valt att vända sig till ARN för att få prövat om kunderna ska få tillbaka mellanskillnaden. Detta är en ovanlig åtgärd i och med att grupptalan sällan förekommer i ARN.
Prissättningen är avgörande vid avtalsslut, enligt Pär Magnusson, processråd vid KO. Han betonar att konsumenterna enligt domstolens bedömning inte haft möjlighet att förstå hur månadsavgiften kunde förändras. Detta lämnade kunderna utan möjlighet att korrekt uppskatta kostnaden för att hyra bilen från DNB. Eftersom villkoret är ogiltigt och DNB inte självmant återbetalat, driver KO nu frågan i ARN för att få banken att återbetala beloppen.
Grupptalan berör privatleasingkunder som haft avtal med DNB mellan 2020 och februari 2023 och fått sina kostnader höjda baserat på det ogiltiga villkoret. Berörda konsumenter behöver för tillfället inte agera, då KO driver ärendet kollektivt. När ARN har fattat sitt beslut kommer Konsumentverket och KO att publicera information och informera via medier. Det är dock oklart hur lång tid prövningen kommer att ta, men KO bedömer att processen kan sträcka sig över upp till ett år.
Om ARN ger KO rätt och rekommenderar DNB att återbetala de höjda avgifterna, är det banken som först måste vidta åtgärder. Därefter kan konsumenterna vända sig till banken för att begära tillbaka sina pengar.
Angående vanliga frågor: Gäller detta alla privatleasingkunder? Nej, det omfattar endast de som leasat via DNB under den angivna perioden och fått priset höjt enligt det ogiltiga villkoret. Måste jag anmäla mig? Nej, KO hanterar ärendet automatiskt. Hur mycket kan jag få tillbaka? Beloppet varierar beroende på höjningen av din specifika månadskostnad. KO uppskattar att det totala överdebiterade beloppet är miljardnivå. När kan pengarna betalas ut? Först efter ARN:s beslut och om nämnden går på KO:s linje. DNB måste agera innan konsumenterna kan begära sina pengar. Behöver jag bevisa vad jag betalat? Inte just nu, men om ARN ger KO rätt kan det bli aktuellt senare.