X
Nordic region's business magazine • Fri 2 May 2025
http://gmsa%20news

Komplex utveckling på den svenska marknaden

PublishedMay 2, 2025

Den svenska marknaden, som utgör nästan hälften av koncernens totala omsättning, uppvisar dock en mer nyanserad bild. Försäljningen riktad mot företag (B2B) och inom distributionssektorn har ökat med 6 respektive 13,6 procent, medan försäljningen till privatkonsumenter (B2C) minskat med 5 procent. B2C-nedgången kan delvis förklaras av en strategisk minskning av kampanjverksamhet och prisjusteringar.


För att stärka effektiviteten har Komplett Group inlett ett antal åtgärder med fokus på den svenska marknaden. Webhallens lager i Stockholm kommer att konsolideras till Netonnets centrallager i Borås, vilket även omfattar logistik och hantering av returer. Dessutom har Webhallen infört ett nytt affärssystem och uppgraderat sitt butikskoncept.


Vidare genomgår Netonnet en varumärkesompositionering och prissättningsstrategi. De har haft framgångar med egna varumärken och lanserat IT-uppgraderingar för att förbättra kundupplevelsen. Ett gemensamt servicecenter för backoffice-funktioner etableras också i Borås för de svenska verksamheterna.


Koncernen fortsätter att fokusera på kostnadsstruktur, där de svenska konsolideringarna utgör en central del av strategin. Framöver har Komplett Group en optimistisk syn på marknadsutvecklingen och effekterna av nya produktlanseringar, men ser samtidigt på den ökande globala osäkerheten som en potentiell riskfaktor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *