Klarna planerar att frigöra sig från BankID
Publicerad Maj 28, 2025
Publicerad Maj 28, 2025
Vi känner en stark frustration över hur nuvarande system fungerar och kommer att agera för att rätta till den brist på konkurrens som råder.
Detta uttalande kommer efter att de centrala svenska betalnings- och identifieringstjänsterna, använda av över 8,5 miljoner svenskar, drabbats av överbelastningsattacker. Det har lett till att dessa tjänster ibland varit helt otillgängliga, vilket har väckt oro kring sårbarheten i Sveriges digitala infrastruktur.
Enligt en granskning från SVT har Swish, som ett exempel, erfarit mer än 180 incidenter under det senaste året, där tjänsten vid 32 tillfällen varit helt ur funktion.
Siemiatkowskis kritik av den begränsade konkurrensen inom identifieringstjänster återspeglas i Riksbankens åsikter. Elin Ritola, som är chef för betalningsanalys på Riksbanken, har tidigare nämnt:
”Svensk betalningsmarknad behöver steppa upp kring ökad konkurrens.”
Hon betonar vikten av att
”bristande konkurrens leder till lägre innovation och stagnering. Om det bara finns en stor aktör finns inte mycket valmöjligheter om den aktören får problem.”
Dessa problem påverkar även e-handeln, eftersom många kunder använder Mobilt BankID för att verifiera sina transaktioner inom olika betalningsmetoder.