Kim Jong-Uns pansartåg: en ny era av resestrategi
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025
Traditionen av att använda tåg som rullande högkvarter startade med Kim Il-Sung, farfar till den nuvarande ledaren Kim Jong-Un. Under Koreakriget använde han tåg för att föra fram sina militära operationer. När han sedan blev ledare byggde han palats som var strategiskt placerade längs särskilda järnvägar.
Hans son, Kim Jong-Il, hade en aversjon mot flygningar och tog detta till en ny nivå genom att använda bepansrade tåg. År 2001 genomförde han en tågresan till Moskva som varade i 24 dagar, där tåget ska ha varit fyllt med delikatesser som hummer och franska viner, berättar en rysk tjänsteman som var med om denna resa.
Enligt officiell nordkoreansk historieskrivning dog Kim Jong-Il ombord på sitt pansartåg. Det kallas Taeyangho, vilket betyder ”sol” på koreanska, och har liknats vid en rälsburen version av Air Force One. Sydkoreanska experter anser att tåget är konstruerat för att motstå olika militära hot.
Park Min-Ju, professor vid KNUE, understryker att ett tåg i rörelse är mycket svårare att attackera än ett flygplan, som kan skjutas ned. Koh Yu-Hwan, kollega vid Dongguk universitetet, ser det som ett strategiskt propagandaverktyg för Kim Jong-Un, som tog över makten efter sin far.
Koh Yu-Hwan säger:
”Att resa med tåg tar tid, men det väcker global uppmärksamhet. Inför stora händelser följer världen honom, och den långa resan gör att rampljuset stannar där.”
Kim Jong-Un har använt tåget flera gånger, bland annat under sin resa till Vietnam för toppmötet med USA:s president Donald Trump, som tog 60 timmar. Under 2019 och 2023 använde han även tåget för att besöka Ryssland och träffa Vladimir Putin.
Trots att Kim Jong-Un inte är flygrädd och vid flera tillfällen har flugit med presidentplanet Chammae-1, anses pansartågen fortfarande vara hans främsta transportalternativ. Det är tydligt att dessa tåg fortsätter att ha en central roll i Kim-regimens resestrategi.