Kappahls nya tillväxtstrategi och starka resultat
Publicerad April 30, 2025
Publicerad April 30, 2025
Kappahl har uppnått en ny rekordnivå i omsättning, vilket kan kopplas till en förbättrad kundstrategi. Sortiment och kommunikation har anpassats mer precist för olika målgrupper, särskilt inom damkläder.
De nya strategierna innebar dock ökade marknadsföringsinvesteringar, vilket resulterade i att resultatet för 2024 föll något i jämförelse med året innan. Företagets fokus har varit att öka kännedomen om såväl Kappahl som deras dottervarumärke Newbie.
Framöver ser företaget möjlighet att expandera ytterligare i Polen och Finland, samt öppna fler Newbie-butiker i England. Dessutom utvecklas e-handelsplattformen snabbt, vilket ger förhoppningar inför 2025, trots en fortsatt tuff marknad.
Koncernen ökar även sin satsning på cirkulär handel, där nettoomsättningen från verksamheten med begagnade kläder växte med 260 procent under 2024. Trots att beloppet, cirka 720 000 kronor, fortfarande är lågt, är målet att nå 100 miljoner kronor till år 2030.
För att effektivisera processen testar Kappahl också en ny tjänst som möjliggör för kunder att köpa och sälja kläder sinsemellan via samarbetspartnern Recrql. Det centrala konkurrensmedlet är den smidiga processen för att lämna in kläder direkt i butik och få ersättning.
”Alla våra hållbarhetsmål är väldigt ambitiösa – men realistiska.”
” Jag tror att second hand kommer att utvecklas på samma sätt som e-handeln har gjort. Frågan är när det verkligen kommer att ta fart, antingen detta år eller nästa. Det borde ske snart eftersom det är ett prisvärt och uppskattat alternativ för våra kunder, säger Elisabeth Peregi.
Den cirkulära affären spelar en central roll i Kappahl Groups hållbarhetsinitiativ. Under 2024 lyckades företaget minska sitt klimatavtryck trots en ökad produktionsvolym.
Trots globala utmaningar, som en svag hållbarhetsagenda i vissa regioner och konkurrens från ultrafast fashion, förblir bolaget fast besluten att uppnå sina klimatmål.