X
Nordic region's business magazine • Wed 30 Apr 2025
http://gmsa%20news

Kappahls nya strategi och rekordomsättning

PublishedApril 30, 2025

Företagets framgång grundas på ett mer fokuserat kunderbjudande, där både sortiment och kommunikationsstrategi noga anpassats för olika målgrupper, särskilt inom dammarknaden.


Trots dessa förändringar har det varit nödvändigt att öka marknadsföringsinvesteringarna, vilket resulterade i lägre vinster för 2024 jämfört med året innan. Målet har varit att stärka medvetenheten om Kappahl och dess dottervarumärke Newbie.


Företaget ser möjligheter att växa ytterligare i länder som Polen och Finland, genom nya Newbie-butiker i England. Dessutom har e-handelsplattformen visat betydande utveckling, vilket ökar optimismen inför 2025, trots en svårförutsägbar marknad.


Koncernens satsningar på cirkulär handel växer också. Under 2024 ökade nettoomsättningen från second hand-verksamheten med 260 procent, även om beloppet i absoluta tal fortfarande är begränsat – runt 720 000 kronor. Ambitionen är att nå 100 miljoner kronor senast år 2030.


För att underlätta processen för kunder testas en ny tjänst av Kappahl Group, där kunder kan köpa och sälja plagg sinsemellan via samarbetet med Recrql. Enkelheten att kunna lämna in plagg i butik och erhålla ersättning utgör en central konkurrensfördel.


Elisabeth Peregi säger:

Alla våra hållbarhetsmål är väldigt ambitiösa – men realistiska. Jag tror att second hand kommer ha en utveckling likt den e-handeln haft. Frågan är när det verkligen tar fart, om det blir i år eller om det blir nästa år. Det borde vara snart – för det är ett prisvärt och bra alternativ som uppskattas av våra kunder.


Den cirkulära affären spelar även en viktig roll i Kappahl Groups hållbarhetsstrategi. Under 2024 lyckades koncernen minska sitt klimatavtryck, trots en ökning i produktionsvolym.


Trots de globala utmaningar som en svagare hållbarhetsagenda i vissa länder och konkurrens från ultrafast fashion medför, håller företaget fast vid sina klimatmål.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *