X
Nordic region's business magazine • Fri 2 May 2025
http://gmsa%20news

Jätten växer men Sverige visar blandade resultat

PublishedMay 1, 2025

Den svenska marknaden, som utgör nästan hälften av koncernens totala intäkter, visar dock en mer sammansatt bild. Medan försäljningen till företag (B2B) och inom distribution ökade med 6 respektive 13,6 procent i Sverige, sjönk försäljningen till privatkonsumenter (B2C) med 5 procent. Neddragningen inom B2C beror delvis på en medveten strategi som innebar minskad kampanjintensitet och prisjusteringar.


För att förbättra effektiviteten genomför Komplett Group flera målmedvetna åtgärder med tydligt fokus på den svenska marknaden. Webhallens två lager i Stockholm kommer att slås samman med Netonnets centrallager i Borås, vilket omfattar logistik och returneringar. Webhallen har även infört ett nytt affärssystem och moderniserat sitt butikskoncept.


Parallellt med detta genomgår Netonnet en ompositionering av sitt varumärke och prissättning, uppvisar framgångar med sina egna produktlinjer och har introducerat IT-uppgraderingar för att förbättra kundupplevelsen. Dessutom skapas ett gemensamt servicecenter för backoffice-funktioner i Borås för de svenska affärsområdena.


Koncernen behåller ett starkt fokus på kostnader, där de svenska konsolideringarna spelar en central roll. Framöver ser Komplett Group optimistiskt på marknadsutvecklingen och effekten av nya produktlanseringar, men påpekar samtidigt att ökad global osäkerhet utgör en potentiell risk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *