Ica Maxi sätter nya försäljningsrekord trots tuff konkurrens
Publicerad september 5, 2025
Publicerad september 5, 2025
Konkurrensen från Willys och Lidl är intensiv, men Ica Maxi har trots detta lyckats öka sin försäljning och sätta nya rekord. ”En bedrift att växa så mycket på ett år”, säger en analytiker till Dagligvarunytt.
Willys och Lidl har under inflationsåren ökat sina positioner mest inom dagligvaruhandeln. Dagligvarunytts granskning visar att Ica Maxi haft sitt bästa år hittills, med en försäljningsökning på nära 6,4 miljarder kronor, motsvarande 15,7 procent, under räkenskapsåret som avslutades 31 december 2024.
”Ica Maxi är Sveriges i särklass största och mest framgångsrika dagligvaruaktör, och att växa så mycket från en redan hög nivå är imponerande”, säger hon. En kartläggning visar att Ica Maxi i Haninge ökade med nästan 117 miljoner kronor, vilket befäste butikens ställning som Sveriges största dagligvarubutik räknat i kronor.
Ica Maxi Boglundsängen i Örebro såg en ökning på knappt 101 miljoner kronor, medan Jönköping växte med drygt 99 miljoner kronor. ”Det är imponerande tillväxt med tanke på den lokala konkurrensen”, säger hon.
Den nya butiken i Österåker invigdes i mars 2023 och rapporterade en ökning på 186 miljoner kronor under sitt första bokslut. ”Satsningen i Österåker kan inte betraktas som annat än lyckad”, säger hon.
Ica Maxi Hälla, Högsbo och Häggvik redovisade också starka nettoomsättningar, och alla tre butikerna förväntas nå en miljard kronor i år. Samtidigt steg Ica Maxis rörelsemarginal från 3,7 till 4,1 procent, trots stora investeringar för att möta konkurrensen.
”Dagligvaruhandeln är en extrem lågmarginalbransch. Det gäller att få kunderna att stoppa i ytterligare en vara i kundvagnen”, säger hon, vilket kan vara avgörande för lönsamheten. ”Ica Maxi är duktigare än andra på merförsäljning via sitt stora sortiment. Men det krävs också extremt rationell butiksdrift för att öka lönsamheten”, avslutar hon.