Hotellorganisation stämmer bokningstjänst för olagliga klausuler
Publicerad Augusti 11, 2025
Publicerad Augusti 11, 2025
Branschorganisationen Hotrec, som företräder hotell och restauranger inom EU, har inlett en rättsprocess mot Booking.com. Stämningen stöds av 30 nationella hotellföreningar, inklusive den brittiska hotellföreningen. Hotrec hävdar att Booking.com, genom olagliga ”bästa pris”-klausuler, har tvingat hotell att inte erbjuda lägre priser på andra plattformar eller sina egna webbplatser.
Dessutom påstår Hotrec att företaget har blockerat ”free-rider”-bokningar, där kunder hittar hotell genom Booking.com men väljer att boka direkt. Stämningen omfattar perioden 2004 till 2024, då dessa klausuler avskaffades i enlighet med EU:s Digital Markets Act efter en domstolsdom 2024 som fastslog att de bröt mot konkurrenslagstiftningen.
Alexandros Vassilikos, ordförande för Hotrec, säger att europeiska hotell ”länge lidit av orättvisa villkor och höga kostnader” och kräver en rättvis lösning. Booking.com svarar att anklagelserna är ”felaktiga och vilseledande” och hävdar att deras klausuler har främjat konkurrens i branschen.
En nyligen genomförd undersökning visar att 74 % av hotellen upplever att samarbetet med Booking.com har ökat deras lönsamhet. Trots detta anser kritiska röster inom branschen att företagets affärsmetoder har varit utarmande för många hotell.
En studie från 2024 visar att Booking Holding, med säte i Nederländerna, kontrollerade 71 procent av den europeiska marknaden, en ökning från 68,4 procent 2019. De juridiska förhandlingarna kring stämningen förväntas bli långvariga och komplexa, men experter tolkar detta som ”en revolt från hotellen” mot plattformens dominans.