Godisföretag når nya höjder med 100 miljoner i omsättning
Publicerad Maj 5, 2025
Publicerad Maj 5, 2025
När vi inledde vår treårsstrategi i slutet av 2021 var vår ambition att nå en omsättning på 100 miljoner kronor till 2024. Vid den tidpunkten hade vi en försäljning på 25 miljoner, vilket gjorde målsättningen utmanande. Trots att målet inte helt nåddes det året, lyckades vi snabb återhämtning, förklarar Ebba Lagercrantz, vd för Pändy.
Genom att öka produktionskapaciteten vid årsskiftet har vi kunnat tillfredsställa efterfrågan fullt ut och vi passerade vårt omsättningsmål redan i mars.
Våra framgångar i centrala marknader som Sverige, Norge och Danmark har visat sig vara avgörande för vår tillväxt. Pändy har blivit det fjärde största varumärket inom påspaketerad konfektyr i Norge, och vi fortsätter att vinna marknadsandelar i Sverige.
Vi har övergått från att konkurrera i ett nischsegment för sockerreducerade produkter till att på allvar utmana den traditionella konfektyrmarknaden.
Företaget har även påbörjat sin internationella expansion, bland annat genom Amazon i Tyskland och via Normal, som finns på nio europeiska marknader.
Att få våra produkter in i butiker är en utmaning – men att få dem sålda kräver ytterligare ansträngningar. Vi har lagt ner tid och energi för att säkerställa både synlighet i butik och ett effektivt digitalt varumärkesbyggande. Det har krävt kloka prioriteringar och en konstant fokus på lönsamhet, säger Ebba Lagercrantz.
Återstrukturering av moderbolaget
Medan Pändy rapporterar om starka försäljningssiffror visar en granskning av företagets förändringshistorik på en aktionsperiod gällande koncernstruktur.
Under de senaste åren, speciellt 2024 och början av 2025, har informationen om koncernstrukturen uppdaterats många gånger. Dessa frekventa förändringar kan tyda på en betydande omorganisation inom moderbolaget Humble Group AB, som Pändy tillhör. Just nu är det oklart hur dessa förändringar direkt påverkar Pändys verksamhet.
Utöver den snabba tillväxten och de interna förändringarna visar tillgänglig information att Monday 2 Sunday AB har beviljats betydande skatteanstånd. Per den 1 april 2025 uppgick det utestående beloppet till över 850 000 kronor. Historiskt har åtagandena legat på en betydligt högre nivå, med över en miljon kronor under längre perioder, från mars 2023.
Förhållandet mellan det historiska anståndet och omsättningen är 1,9 procent. Det återstår att se hur företaget kommer att hantera dessa så kallade anstånd i förhållande till den starka tillväxten.
Kostsamma investeringar
Det senaste bokslutet för Monday 2 Sunday AB som täcker helåret 2023 visar att företaget fortsatt växer. Omsättningen steg till 49,6 miljoner kronor, jämfört med 47 miljoner föregående år.
Trots detta uppvisade rörelseresultatet en förlust på -0,6 miljoner kronor, vilket är en nedgång från ett positivt rörelseresultat på 1 miljon år 2022.
Enligt förvaltningsberättelsen berodde försäljningsökningen på en förbättrad produktmix och ökad distribution, medan det negativa rörelseresultatet sannolikt hänger samman med större investeringar i tillväxt och marknadsinträde.