Godisföretag når 100 miljoner: ”Vi har jobbat hårt”
Publicerad May 4, 2025
Publicerad May 4, 2025
När Pändy lade fram sin strategi för de kommande tre åren i slutet av 2021 var målet att uppnå en omsättning på 100 miljoner kronor till 2024. Vid den tidpunkten stod man på en omsättning om 25 miljoner, vilket gjorde planen ambitiös. Trots att vi inte nådde hela vägen under 2024, kom vi snabbt ikapp, säger Ebba Lagercrantz, vd för Pändy.
Med en ökad produktionskapacitet i början av året kunde företaget fullt ut möta efterfrågan och överträffa sitt omsättningsmål i mars.
Framgångarna på nyckelmarknaderna i Sverige, Norge och Danmark lyfts fram som avgörande för tillväxten. Pändy har nu blivit det fjärde största varumärket inom påspaketerad konfektyr i Norge, och i Sverige fortsätter man att expandera.
Företaget har gått från att utmana nischmarknaden för sockerreducerade produkter till att på allvar tävla med traditionell konfektyr.
Bolaget har också inlett en internationell expansion via bland annat Amazon i Tyskland och genom kedjan Normal i nio europeiska länder.
Att få produkter på butikshyllorna är en utmaning, men att få dem att sälja är en annan. Vi har arbetat målmedvetet för att säkerställa både synlighet i butiker och en kraftfull digital varumärkesbyggnad. Det har krävts noggrann prioritering och en konstant fokus på lönsamhet, säger Ebba Lagercrantz.
Reformer inom moderbolaget
Medan Pändy rapporterar starka försäljningssiffror, visar en genomgång av företagets historiska förändringar registrerade hos Bolagsverket en ovanligt aktiv period vad gäller koncernstrukturen.
Under de senaste åren, särskilt under 2024 och i början av 2025, har informationen om koncernstrukturen uppdaterats flertalet gånger. Dessa frekventa förändringar kan tyda på en större omorganisation inom moderbolaget Humble Group AB, där Pändy är en del. Hur dessa förändringar direkt påverkar Pändys verksamhet är för närvarande oklart.
Utöver den snabba tillväxten och interna förändringar har Monday 2 Sunday AB fått betydande tillfälliga skatteanstånd. Per 1 april 2025 var det utestående anståndet över 850 000 kronor. Historiskt har det legat betydligt högre, med över en miljon kronor i över ett år från mars 2023.
Andelen av det historiska anståndet i relation till omsättningen är 1,9 procent. Det är oklart hur dessa anstånd kommer att hanteras framöver med tanke på företagets starka tillväxt.
Kostsamma investeringar
Det senaste bokslutet för Monday 2 Sunday AB avser helåret 2023 och visar på fortsatt tillväxt för bolaget. Omsättningen ökade till 49,6 miljoner kronor, från 47 miljoner kronor året innan.
Rörelseresultatet visade dock en negativ siffra på -0,6 miljoner kronor, vilket står i kontrast till det positiva resultatet om 1 miljon kronor under 2022.
Enligt förvaltningsberättelsen beror försäljningsökningen på en förbättrad produktmix och ökad distribution, medan det negativa rörelseresultatet troligen är kopplat till de högre investeringarna för tillväxt och marknadsexpansion.