X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Wed 28 May 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Home
  • Exempelsida
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
http://gmsa%20news

Från Ung Företagare till Miljonomsättning

Publicerad May 27, 2025

Företagets senaste finansiella rapport för 2024 visar en nettoomsättning på nära 90 miljoner kronor, vilket innebär en anmärkningsvärd ökning med 65 procent jämfört med föregående år. Dessutom har rörelseresultatet stigit med över 100 procent och uppnått 19 miljoner kronor.


Efterfrågan på företagets produkter har under det senaste året varit hög, vilket syns i den ökade omsättningen, enligt årsrapporten.


Den imponerande tillväxten utgör inte en engångshändelse för Bright Swimwear. Redan 2023 visade bolaget en omsättningsökning på hela 340 procent, vilket resulterade i över 50 miljoner kronor, ett mål som Daniel Sjögren satte upp 2019.


Som nyexaminerad student siktade han på att nå 50 miljoner kronor inom en femårsperiod. Detta mål uppnådde han inte bara, utan överträffade det på ett anmärkningsvärt sätt. Rörelseresultatet för 2023 ökade med över 800 procent till nästan 10 miljoner kronor.


”Roligaste och tuffaste någonsin”


Daniels resa som entreprenör inleddes långt innan han grundade Bright Swimwear. Som 14-åring började han sälja köksredskap och smycken, vilket grundlade hans affärstänk. Vid 16 års ålder, i juli 2017, lanserade han Bright Swimwear med modellen dropshipping. Redan i september samma år hade han etablerat varumärket och det första verksamhetsåret genererade över 5 miljoner kronor.


Det första året var både roligt och utmanande.

”Det var extremt kul att få se omsättningen dubblas varje månad under förra våren, men baksidan av detta var att jag satt uppe och jobbade till tre på morgonen för att sedan gå upp till skolan klockan sex dagen efter,”

berättade Daniel Sjögren i en tidigare intervju.


En viktig faktor bakom framgången är Daniels vilja att pröva nya idéer. Han har byggt företaget utan externa investerare och med stort egenförtroende. Den mest centrala marknaden har varit USA, och sociala medier har varit avgörande i företagets internationella satsningar.


Storytelling har också spelat en central roll. Till exempel är

”Maria”

som anges som medgrundare på hemsidan, en fiktiv karaktär. Hon skapades för att kunder skulle känna större förtroende för den digitala butiken och varumärket.


”Maria Johansson är min mamma. Jag valde, med hennes tillåtelse, att ange henne som grundare. Eftersom jag säljer badkläder för tjejer tyckte jag att det lät mycket bättre med ett kvinnligt namn, än ett killnamn,”

avslöjade Daniel.


Strategiska investeringar har också bidragit till framgången. Bright Swimwear har fokuserat på marknadsföring och en kontinuerlig omstrukturering av sin försäljningsstrategi. Företaget har länge bejakat influencer marketing, och har börjat med mikroinfluencers, vilket har gett insikter om effektiva samarbeten.


Nyligen har Bright Swimwear även introducerat B2B-försäljning, vilket pekar på en diversifiering av affärsmodellen och en potential för ytterligare tillväxt.

Mest lästa
  1. Nytt flaggskepps-studio för e-handlare: En plattform för offline-upplevelser

  2. Konkurs för företag med ambition att revolutionera e-handel

  3. Kicks e-handel växer markant



Are you a machine?
Fler intressanta artiklar

Ellos strävar efter hållbarhet och lönsamhet

Publicerad May 28, 2025

Kappahl Group, under ledning av Elisabeth Peregi sedan 2019, har genomgått betydande förändringar där hållbarhet nu är en grundläggande del av deras strategi tillsammans med lönsamhet. Utmaningen ligger i att…

Tvist om mensskydd mellan Lindex och Essity

Publicerad May 28, 2025

Bakgrunden till konflikten är en rättslig åtgärd från Essity, som anser att Lindex i sin marknadsföring felaktigt antytt att konkurrenternas mensskydd inte är lika effektiva som deras egna menstrosor. Essity…

E-handlarna som leder Googles AI-söksystem i Sverige

Publicerad May 28, 2025

Vid lanseringen förutspådde man att ”nu jäklar blir det ändringar i trafikfördelningen,” vilket den nya listan tyder på, där vissa aktörer har förberett sig väl.På toppen av listan finns det…

Optimism i handeln – men osäkerheten kvarstår

Publicerad May 28, 2025

Det är uppmuntrande att notera den tydliga förbättringen i handelssektorns framtidsutsikter. Efter en turbulent vår med oro kring handelsrestriktioner och globala spänningar, finns det nu en ökad optimism inom branschen.…

Kraftfulla invändningar mot PostNords planer – rivalen varnar för monopol

Publicerad May 28, 2025

Ironiskt nog har den tidigare vd:n för 21 Grams, Niklas Hydén, pekat ut Strålfors som en huvudkonkurrent. För Citymail är 21 Grams, vars affärsmodell enligt Hydén ”bygger på att skapa…

Regeringen intensifierar kampen mot farlig e-handel

Publicerad May 28, 2025

Ministrarna anser att företag som Shein och Temu översvämma den europeiska samt svenska marknaden med produkter som ofta inte är i överensstämmelse med EU:s produkt- och miljöstandarder.De lyfter fram rapporter…

Modeller ersätts av vanliga användare i IsaDoras marknadsföring

Publicerad May 28, 2025

Enligt företaget syftar förändringen till att spegla verklig skönhet, fri från retusch och filter.Detta initiativ är en fortsättning på en strategi som IsaDora har utvecklat under flera år. Redan under…

Avslöjande om Trustpilot och falska omdömen

Publicerad May 28, 2025

Enligt Dagens Industri, som bevakar Resumés undersökning, lyckades tidningen snabbt publicera flera illegitima toppbetyg för ett påhittat företag. Genom att kontakta aktörer på internetforum som erbjuder falska omdömen publicerades snart…

EU:s varning till modejätten – potentiella böter i miljonbelopp

Publicerad May 28, 2025

EU-kommissionen har, i samarbete med nätverket för konsumentskyddssamarbete (CPC), nyligen informerat Shein om specifika metoder som anses bryta mot EU:s konsumentlagar.Shein ges en månad på sig för att respondere på…

Ny robotlösning testas i Stockholm: En innovation för framtidens leveranser

Publicerad May 28, 2025

Under testperioden i norra Stockholm analyseras Smarcel både ur ett operativt och konsumentorienterat perspektiv.”Det är viktigt med nytänkande och smarta idéer för att möta framtidens logistikutmaningar, och DHL:s samarbete med…
http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS Data Policy Cookie Policy