Framsteg i byggandet av världens längsta järnvägstunnel
Publicerad september 20, 2025
Publicerad september 20, 2025

Representanter från Italien, Österrike och EU var närvarande när ett genombrott nåddes mer än en kilometer under Alperna. Man har nu sprängt 55 kilometer under Brennerpasset, vilket kommer att bli världens längsta tågtunnel. Det hål som skapades mellan de italienska och österrikiska sidorna innebär en betydande framgång i en EU-satsning på järnvägar som sträcker sig från Finland till Sicilien.
”Inget projekt är för stort för oss att satsa på”, säger hon. Italiens premiärminister Giorgia Meloni uttryckte sin stolthet över projektet. EU-kommissionären Apostolos Tzitzikostas påpekade också att ”luftkvaliteten kommer att förbättras, bullret kommer att minska och koldioxidutsläppen falla”. Detta syftar på att järnvägen kommer att avlasta motorvägen ovanför, som funnits sedan 1960-talet. Även om det dröjer innan tågen kan börja rulla i Brennertunneln, med trafikstart beräknad till 2032, kommer restiden mellan München och Verona att halveras. Från Paris till Milano beräknas höghastighetstågen ta fyra och en halv timme. Enligt nyhetsbyrån AP är detta den första stora järnvägsuppgraderingen i Italien sedan öppnandet av höghastighetslinjen Rom–Milano 2008. Den nuvarande tunneldelen förbi Innsbruck i Österrike kommer dessutom att göra Brennerförbindelsen till 64 kilometer lång. Konkurrensen är dock intensiv; Gotthardbastunneln mellan Italien och Schweiz, invigd 2016, mäter 57 kilometer. Dessutom byggs Mont-d”Ambin/Mont-Cenis-bastunneln, som ska förbindas med Lyon och Turin. EU är delaktig i finansieringen av dessa projekt, med argumentet att de kommer att förbättra samarbetet mellan medlemsländerna. Brennertunneln ingår i en EU-strategi för att förbättra tågförbindelser inom unionen.