EU:s varning till modejätten – potentiella böter i miljonbelopp
Publicerad May 28, 2025
Publicerad May 28, 2025
EU-kommissionen har, i samarbete med nätverket för konsumentskyddssamarbete (CPC), nyligen informerat Shein om specifika metoder som anses bryta mot EU:s konsumentlagar.
Shein ges en månad på sig för att respondere på kommissionens slutsatser och för att föreslå åtgärder som ska adressera de identifierade problemen gällande konsumenträtt, enligt ett uttalande från kommissionen, som Reuters rapporterar.
Om Shein svarar tillfredsställande kan CPC-nätverket inleda en dialog med dem. Skulle företaget inte lyckas övertyga EU om att de tar frågorna på allvar, kan konsekvenserna bli kostsamma.
Misslyckas Shein med att åtgärda de problem som CPC-nätverket belyst, kan nationella myndigheter vidta åtgärder för att säkerställa efterlevnad. Det innebär bland annat möjlighet till böter baserade på Sheins årliga intäkter i de berörda EU-länderna, som nämnts i uttalandet.
Utöver det riskerar Shein att bli föremål för en mer grundlig granskning enligt EU:s nya lag om digitala tjänster. Dessutom har EU föreslagit en avgift på 2 euro per paket för e-handelsförsändelser med lågt värde, vilket kan påverka Sheins affärsmodell ytterligare.
LÄS ÄVEN: Ny EU-avgift på alla Shein och Temu-paket