Ellos strävar efter hållbarhet och lönsamhet
Publicerad May 28, 2025
Publicerad May 28, 2025
Kappahl Group, under ledning av Elisabeth Peregi sedan 2019, har genomgått betydande förändringar där hållbarhet nu är en grundläggande del av deras strategi tillsammans med lönsamhet. Utmaningen ligger i att med bibehållen försäljning minska klimatutsläppen, med ett siktet inställt på att halvera dessa till 2032 samtidigt som omsättningen ska dubbleras. Ett avgörande moment i detta arbete är ett nära samarbete med leverantörer och ökad spårbarhet genom hela värdekedjan.
Ellos Group har nyligen publicerat sin hållbarhetsrapport, som utarbetats i enlighet med EU:s nya direktiv. Rapporten belyser företagets strategier för att minska klimatpåverkan, vilket omfattar produktutveckling, inköp, logistik och lagerhantering. Det framkommer även att hållbarhetsfrågor nu är centrala i alla affärsbeslut som fattas av företaget.
Företagets mål med den årliga hållbarhetsredovisningen är att öppet och objektivt redovisa både framsteg och de utmaningar som finns för att driva en hållbar utveckling inom branschen, framhåller de. Johan Kromer, hållbarhetsdirektör för Ellos Group, uttalar sig om deras insatser.
Under 2024 har vi intensifierat vårt engagemang för att bygga en mer hållbar värdekedja. Vi har stärkt och kommer att fortsätta vårt arbete med klimatomställningsplanen, där målet är att halvera utsläppen till 2030 i enlighet med Parisavtalet. Detta har krävt insatser på flera nivåer – från att minska vårt eget klimatavtryck till att samarbeta med leverantörer för att skapa förändringar i hela produktionskedjan.
Genom att öka andelen hållbara och spårbara material, optimera produktionen och ställa högre krav på våra partner har vi gjort avgörande framsteg för att reducera vår klimatpåverkan.
I sin sammanställning meddelar Ellos Group en ökad användning av hållbara material i sina egna varumärken. Under 2024 bestod 57 procent av den använda polyestern och polyamiden av återvunnen plast, en ökning med 18 procentenheter jämfört med föregående år. Företaget strävar efter att all bomull ska vara av hållbara källor senast 2025, med 95 procent uppnått under 2024, och att all polyester och polyamid ska vara återvunnen till 2030.
Samtidigt som miljöarbetet fortgår, fokuserar Ellos Group även på social hållbarhet. Detta innefattar användning av oberoende revisioner och ökat fokus på transparens i leverantörskedjan. Enligt företaget är hållbarhetsmålen en integrerad del av den övergripande affärsstrategin, understödda av interna strukturer såsom tvärfunktionella samarbeten, styrande dokument och incitamentsprogram kopplade till uppnådda hållbarhetsmål.