X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Tue 13 May 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
menucontetnsd
  • Exempelsida
  • Kontakta oss
  • login
  • Nyheter
  • Om oss
  • subscribe
http://gmsa%20news

Eldorado lanserar klädkollektioner för både vuxna och barn

Publicerad May 10, 2025

Eldorado gör nu en storsatsning genom att lansera en ”Core Collection” för vuxna samt en efterlängtad barnkollektion. Dessa kollektioner kommer att säljas exklusivt via Eldorados egen webbutik, med start idag, den 9 maj klockan 10:00.


Designen på plaggen är inspirerad av Eldorados mest populära produkter, som spänner från livsmedelsartiklar till konserver. Core-kollektionen inkluderar t-shirts, sweatshirts och crop-tops med 18 olika tryck, tillgängliga för både damer och herrar.


Barnkollektionen innehåller bodies och t-shirts för de allra yngsta, samt t-shirts och sweatshirts för äldre barn.


Emma Töpel Hanson, ansvarig för marknadskommunikation av egna varumärken på Dagab, Axfood, förklarar för Ehandel.se att Eldorados modeinitiativ i början var en kreativ strategi för att höja varumärkets profil, och att konceptet snabbt utvecklades till något mer omfattande.


”Vi på Eldorado var tidiga med att skapa kreativa kommunikationskampanjer utöver det vanliga och var nog ett av de första varumärkena att skapa merch på det sättet vi ser att många andra varumärken gör idag. Vi är inne på vårt sjunde år i år,”

säger hon.


Eldorados primära ambition med klädkollektionerna var aldrig att öka försäljningen, utan att förstärka varumärket.

”Vårt mål är dock fortsatt att stärka Eldorado som varumärke,”

tillägger Emma.


När det kommer till försäljningen av klädkollektionerna kan Emma inte avslöja några specifika siffror. E-handeln är för närvarande i en liten skala men har sett en gradvis tillväxt. Det finns emellertid ingen dedikerad avdelning för detta.


”Vi är ett litet team på tre personer på Dagab, Axfood, som jobbar med marknadskommunikationen för våra egna varumärken. Tillsammans med Eldorados byrå Redgert Comms arbetar vi med all form av kommunikation för Eldorado, inklusive klädkollektionerna,”

förklarar Emma.


I vissa fall tas motiv och tryck på plaggen fram i samarbete med frilansande konstnärer.

”Vi har under åren jobbat med externa kreatörer för våra kollektioner, framför allt på våra sommarkollektioner,”

säger Emma.


Samtliga plagg produceras on demand, vilket innebär att de trycks först efter att en beställning görs. Emma lyfter fram flera fördelar med detta tillvägagångssätt.


”Fördelen med ”

made to order

” är framför allt att vi slipper lagerhanteringen. Plaggen trycks efter lagd order och skickas direkt från tryckeriet till slutkund. Detta har underlättat våra flöden och ordrehanteringen,”

förklarar Emma.


Strategin för kollektionerna har förändrats.

”För två år sedan sa vi hejdå till våra berömda sommarkollektioner som sålde slut snabbt. Numera erbjuder vi en Core Collection som varje år förnyas,”

berättar Emma.


Angående framtiden för barnkläderna säger Emma att det kan vara en början på en bredare expansion:

”Det är mycket möjligt. Vi jobbar nyfiket och gillar att testa oss fram.”


Vad gäller den framtida e-handeln vill Eldorado ha en kontinuerlig närvaro:

”Eftersom vi numera jobbar med ”

made to order

” så kan vi ha butiken öppen längre,”

säger Emma.


Emma avslöjar att de har lärt sig mycket av tidigare lanseringar, vilket har bidragit till utvecklingen av nya kollektioner.

”Vi började småskaligt och packade och skickade alla ordrar själva, vilket inte var en långsiktig lösning,”

tillägger hon.


Att avsluta sommarkollektionerna var ett modigt drag, men nu kan de erbjuda kollektionerna längre, något som har mottagits väl av kunderna.

”Men vem vet vad som händer framåt, med Eldorado kan allt hända,”

avslutar Emma Töpel Hanson.

Mest lästa
  1. Eldorado lanserar klädkollektioner för både vuxna och barn

  2. Hansen Racing utvecklar sin verksamhet

  3. E-handelsföretag i konkurs efter optimistiska planer

my code
Äldre artikel

Hansen Racing utvecklar sin verksamhet

Publicerad May 10, 2025

Niklas Granath, som är affärsområdeschef på Hansen Racing, framhäver att förändringen till stor del är drivande av kundernas behov.Genom att integrera våra affärsområden under Hansen Racing etablerar vi en mer…

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS Data Policy Cookie Policy