E-handeln ökar: Positiv förändring för elektronikkommers
Publicerad May 26, 2025
Publicerad May 26, 2025
Under april månad engagerade sig 75,6 procent av Sveriges befolkning i åldern 18–79 år i e-handel. Detta innebär en ökning med 1,5 procentenheter jämfört med samma månad året innan, samt en ökning med 0,6 procentenheter sedan mars 2025. Likt föregående månad är det främst kvinnor i åldern 50-64 år som bidrar till det ökade antalet e-handlare.
Denna siffra stämmer även överens med Svensk Handels analyser:
”E-handeln raketökar – rekordmånga handlar”
Ökande utgifter för onlineköp
En markant förändring kan ses i hur mycket pengar kunderna investerar i sina nätköp. I april uppgick det genomsnittliga beloppet till 2 174 kronor per person hos svenska e-handlare. Trots en marginell minskning med 1,9 procent jämfört med förra året, är det en betydande ökning med 11,3 procent jämfört med mars, då det genomsnittliga köpet var 1 953 kronor.
Därmed är den nedåtgående trenden av sjunkande spenderande belopp som setts sedan november nu övervunnet, vilket bekräftas av Postnord.
Åldersgruppen 30-49 år kvarstår som den mest spenderande, men överraskande nog har ett stort antal män i åldern 65-79 år gjort betydande e-köp, vilket höjt snittet för denna grupp.
Nya trender på försäljningstoppen
Apoteksvaror har, för tredje månaden i rad, behållit förstaplatsen på försäljningslistan, framför kläder och skor. Intressanta förändringar har skett när man analyserar försäljning efter kön: hemelektronik har klättrat upp bland männen och tagit förstaplatsen, överträffande både kläder/skor och apoteksvaror.
För kvinnor har kläder och skor återfått sin ledande position från apoteksvaror. Positivt för branschen är att alla toppkategorier har ökat sin försäljning i april, för både män och kvinnor.
Utanför de största kategorierna fortsätter bygghandeln att visa tecken på återhämtning. Liksom i E-barometerns Q1-rapport har andelen e-handlare inom byggsektorn ökat även i april, vilket tyder på en bestående positiv utveckling.
Sammanfattningsvis visar aprilsiffrorna från E-barometern på en efterlängtad revitalisering av den svenska e-handelsmarknaden, med både ökad aktivitet och starkare köpintentioner bland konsumenterna.