Den ökande populariteten av matcha och dess påverkan på marknaden
Publicerad september 21, 2025
Publicerad september 21, 2025

Matcha, ett grönt tepulver med rötter i Japan, har under de senaste åren vunnit stor popularitet även i västvärlden. Trenden har drivits fram av influenser på sociala medier, särskilt Tiktok, där drycken marknadsförs som hälsosam. Dessutom har turismen till Japan ökat efter pandemin, vilket har bidragit till den växande efterfrågan.
Enligt Bloomberg ökade Japans export av grönt te med 25 procent förra året, vilket motsvarar ett värde av 247,5 miljoner dollar. Astrid Johansson, 22 år, som driver företaget Wao Matcha, har märkt av detta ökade intresse i Sverige.
”För fyra år sedan visste hälften av de jag mötte inte vad matcha var. Nu skulle jag säga att 90 procent vet det”, säger hon.
Johansson, som har varit fascinerad av matcha sedan gymnasiet, startade sitt företag 2023 med en leverantör hon upptäckte tidigare.
”Det är med matchaodlingar som med kaffe eller viner, odlingar smakar helt olika beroende på hur och var du odlar,” säger hon. Hennes företag har fått en stor ökning i försäljning, vilket har skapat utmaningar för japanska odlare.
Dåliga skördar våren 2025 har påverkat tillgången negativt, med priser som stigit med 170 procent under en auktion i Kyoto.
”Det vi planerade för i februari för helåret har vi nått redan nu i försäljning,” säger hon, och betonar hur viktigt det har varit att planera med leverantörerna för att säkra tillgången till matcha.
Trots dessa utmaningar har Johansson lyckats navigera situationen via sina kontakter.
”Vi har haft turen att kunna ta oss fram genom kontakter, men jag har hört att många haft problem med tillgången”, säger hon.