Ciszere anpassar sig och växer: Grundarens strategiska beslut
Publicerad April 30, 2025
Publicerad April 30, 2025
Istället för att implementera drastiska förändringar, valde Ciszere en mer gradvis metod för att möta de svårare villkoren på marknaden.
”Vi insåg tidigt att omvärlden och branschen var på väg in i en tuffare tid och vi valde att snabbt agera och ställa om,”
förklarar Johan Forsberg.
Vår trygghet i affärens lönsamhet var avgörande. Vi hade en såväl uppskattad som eftersökt produkt samt rätt kanaler för distribution. Vi fokuserade på små aspekter snarare än storskaliga förändringar; finjustering av interna och externa faktorer var allt som krävdes.
Dessa justeringar innebar olika konkret handlingar. Ciszere genomförde prishöjningar, bytte emballage för e-handelsorder och migrerade sin e-handelslösning från WooCommerce till Shopify, samt omförhandlade avtal med leverantörer.
Företaget reducerade även sin returgrad, vilket ytterligare stärkte lönsamheten.
”Tillsammans med alla andra aktiviteter lyckades vi bibehålla tillväxten samtidigt som vi förbättrade resultatet,”
konstaterar Johan Forsberg.
I bokslutsrapporten för 2024 kan vi se att omsättningen ökade med nästan 19 procent till 10,9 miljoner kronor, och rörelseresultatet vände från en förlust på en halv miljon till en vinst på en halv miljon.
Inför 2025 ser Ciszere positivt på framtiden. Företaget fortsätter att satsa på både B2B och B2C-segment in och expanderar på den europeiska marknaden. Johan framhäver även positiva signaler från nyligen etablerade marknader som Nederländerna och Norge.
”För 2025 och framåt står vi mycket bättre rustade och fortsätter vår satsning både via B2B och B2C. Vi öppnar upp nya marknader i Europa och ser bra effekt i exempelvis Nederländerna och Norge,”
säger han.
Trots den positiva trenden betonar Johan att företaget är
”försiktigt positiva”
givet den nuvarande ekonomiska osäkerheten i världen.
Med en stabil grund ser nu Ciszere fram emot fortsatt tillväxt och en starkare position på den internationella arenan.
”Vi fortsätter vår vision mot att bli ett av Skandinaviens största modemärken för män,”
avslutar Johan Forsberg.